Alfa Romeo Crosswagon Q4

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Alfa Romeo Crosswagon Q4 ma nie tylko długa nazwę, lecz także zwiększony prześwit, osłony podwozia i stały napęd na obie osie. Na prowincjonalne drogi jest idealna.
Fot. Ryszard Polit: Alfa Romeo Crosswagon Q4 ma nie tylko długa nazwę, lecz także zwiększony prześwit, osłony podwozia i stały napęd na obie osie. Na prowincjonalne drogi jest idealna.
Crosswagon to uterenowiona wersja modelu 156 kombi. Pojazd ma zwiększony prześwit, blaszane osłony podwozia i stały napęd na 4 koła.

W podmiejskich miejscowościach odśnieżane są tylko te ulice, którymi jeździ miejski autobus. Na pozostałych drogach w czasie zimy tworzą się głębokie koleiny, utrudniające jazdę mieszkańcom. I właśnie w takich warunkach świetnie sprawdza się Alfa Romeo 156 Crosswagon Q4.  

Fot. Ryszard Polit: Alfa Romeo Crosswagon Q4 ma nie tylko długa nazwę, lecz także zwiększony prześwit, osłony podwozia i stały napęd na obie osie. Na
Fot. Ryszard Polit: Alfa Romeo Crosswagon Q4 ma nie tylko długa nazwę, lecz także zwiększony prześwit, osłony podwozia i stały napęd na obie osie. Na prowincjonalne drogi jest idealna.

 

Ten pomysł od lat stosują też inne firmy, np. modele Audi z napędem Quattro czy Skoda Octavia 4x4. Zgodnie z nowym nazewnictwem to crossovery, łączące cechy różnych pojazdów. Jeździliśmy Alfą Crosswagon napędzaną silnikiem wysokoprężnym 1,9 JTD o mocy 150 KM.

Fot. Ryszard Polit: Crosswagon oferowany jest z jednym silnikiem diesla 1,9 JTD o mocy 150 KM. Zapewnia dobrą dynamikę i umiarkowane zużycie paliwa.
Fot. Ryszard Polit: Crosswagon oferowany jest z jednym silnikiem diesla 1,9 JTD o mocy 150 KM. Zapewnia dobrą dynamikę i umiarkowane zużycie paliwa.

Model ten produkowany jest wyłącznie z tą jednostką napędową.

 

Cechy szczególne

 

Od wersji kombi modelu 156 Crosswagon różni się m.in. stałym napędem na obie osie. Między osiami zamontowano mechanizm różnicowy Torsen, który ma tę właściwość, że podczas normalnej jazdy przekazuje napęd na przednią i tylną oś w proporcji 42:58. Gdy przednie lub tylne koła zaczynają tracić przyczepność, mechanizm samoczynnie zmienia te proporcje, np. do 60 proc.

Fot. Ryszard Polit: Tabica przyrządów jest typowa dla Alfy.
Fot. Ryszard Polit: Tabica przyrządów jest typowa dla Alfy.

momentu na przednie koła lub do 80 proc. momentu na koła tylnej osi. Pozostałe cechy są typowe dla modelu 156. Tablica przyrządów i wskaźniki umieszczone na konsoli środkowej zwrócone są w kierunku kierowcy. Tak więc pasażer nie odczyta, która jest godzina. Z dużą ilością przycisków i przełączników można sobie poradzić, niektóre z nich umieszczono także przy dźwigni zmiany biegów, np. elektryczne ustawianie lusterek zewnętrznych.

Komentatorzy zachwycają się niezwykle urodziwą tablicą przyrządów, która jest podświetlona na czerwono. W połączeniu z metalowymi nakładkami na pedały ma to

Fot. Ryszard Polit: Klamka tylnych drzwi wygląda atrakcyjnie, ale nie jest ergonomiczna.
Fot. Ryszard Polit: Klamka tylnych drzwi wygląda atrakcyjnie, ale nie jest ergonomiczna.

sprawiać wrażenie auta sportowego. W każdym razie Alfa to samochód dla sportowców o niższym wzroście. Dryblasom jest w Alfie ciasno, szczególnie na tylnej kanapie. Oryginalna klamka tylnych drzwi umieszczona w tylnym słupku nie jest wygodna w obsłudze, chociaż niewątpliwie bardzo oryginalna. Bagażnik o objętości 360 l jest jednym z najmniejszych wśród pojazdów z nadwoziem kombi o podobnej długości.

 

Silnik

 

Nabywca Crosswagona nie ma wyboru – pojazd oferowany jest wyłącznie z wysokoprężnym silnikiem 1,9 l o mocy 150 KM. To nowoczesna jednostka

Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie Alfy jest dość ciasno.
Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie Alfy jest dość ciasno.

napędowa zasilana układem common rail, z 4 zaworami w każdym cylindrze i doładowana turbosprężarką o zmiennej geometrii przepływu spalin. Silnik to mocna strona Alfy. Zapewnia przyzwoitą dynamikę, a podczas spokojnej jazdy w mieście zużył tylko 7,7 l na 100 km. Jazda z przyjemnym wykorzystaniem osiągów pojazdu powoduje wzrost zużycia paliwa o co najmniej 2 l na 100 km.  

 

Wrażenia z jazdy

 

Ogromna zaleta Alfy Crosswagon to świetne własności jezdne, na które ma wpływ kilka elementów. Zmiana wartości przekazywanego momentu obrotowego na poszczególne osie odbywa się płynnie i dość szybko, co

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma skromną objętość 360 l. Z boku są przydatne schowki i gniazdko elektryczne 12 V.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma skromną objętość 360 l. Z boku są przydatne schowki i gniazdko elektryczne 12 V.

powoduje, że pojazd ma neutralną charakterystykę prowadzenia. Alfa to jeden z niewielu pojazdów w tej klasie, który ma wielowahaczowe zawieszenie przedniej i tylnej osi. Dzięki temu zawieszenie nie musi być bardzo twarde, z korzyścią dla komfortu jazdy. Mimo zwiększonego prześwitu, nadwozie nie przechyla się w zakrętach. Mankamentem jest spora średnica zawracania, która wynosi 11 m. Crosswagon nie jest autem dobrze wyciszonym i basowy dźwięk silnika podczas długiej podróży może być męczący. W zasadzie nie kłóci się to ze sportowym imagem firmy, ale 70 dB przy prędkości 100 km/h to górna granica normy uznawanej za przyzwoitą. Za to hamulce są dość skuteczne.

 

Podsumowanie

 

Alfa Romeo Crosswagon to auto nie tylko dla kierowców ze sportową żyłką, lecz także dla mieszkańców podmiejskich miejscowości i posiadaczy działek za miastem. Mogą oni bardziej niż inni docenić dobrodziejstwo napędu na 4 koła. O dziwo cena Crosswagona spada, przy zachowaniu wysokiego poziomu wyposażenia. Obecnie pojazd kosztuje 117 tys. zł. 

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1910

Moc maksymalna (KM/obr/min):

150/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

305/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

10,5

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

8,1

Prędkość maksymalna (km/h):

192

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

70

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,1

Pojemność bagażnika (dm3):

360

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

50

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,8/9,3

Długość x szerokość x wysokość (cm):

444 x 177 x 150

Rozstaw osi (cm):

260

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

Cena (zł):

117 000

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

***

Niezbyt duża ilość miejsca we wnętrzu, szczególnie na tylnej kanapie.  

Silnik

*****

Nowoczesny diesel o wysokiej kulturze pracy. 

Poziom hałasu

***

Podobno z założenia Alfa ma być głośna.

Hamulce

****

Układ hamulcowy jest wystarczająco skuteczny. 

Dynamika

****

Dobra dynamika na każdym biegu. 

Zużycie paliwa

****

Przy spokojnej jeździe silnik jest zadziwiająco oszczędny.  

Nowoczesność konstrukcji

*****

Bardzo nowoczesna konstrukcja.

Wyposażenie podstawowe

*****

Bogate wyposażenie podstawowe. 

 

Wyposażenie seryjne:

Alfa Romeo 156 Crosswagon Q4

 

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS/ASR

S/S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie regulowane szyby

S

Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka

S

Radio CD

S

Komputer pokładowy

S

Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa

S

s - wyposażenie seryjne

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty