Linię nadwozia Alfy 159 w odmianie kombi uważa się za nie mniej ciekawą od wersji czterodrzwiowej, co jest dość rzadkim przypadkiem na rynku motoryzacyjnym.
Alfa Romeo 159 Sportwagon kontynuuje tradycje swojej znakomitej poprzedniczki - 156 i jest

jednym z najładniejszych modeli na rynku, nie tylko w tej klasie.
Cechy szczególne
Nadwozie zaprojektowane przez słynnego Giorgetto Giugiaro posiada charakterystyczne przetłoczenia na masce, drzwiach i tylnych błotnikach. Duże wloty powietrza oraz potrójne reflektory podkreślają charakter sportowego kombi. Zaokrąglona pokrywa bagażnika także prezentuje się lepiej niż w starszym modelu, ale nie mniej pozytywnych wrażeń czeka nas po zajęciu miejsca w kabinie. Tu od razu widać, że Alfa urosła - jest więcej miejsca zwłaszcza na tylnej kanapie. W modelu 159 zrezygnowano z ukrytych klamek tylnych drzwi i często krytykowanych małych zewnętrznych lusterek wstecznych, które zastąpiono większymi, zapewniającymi lepsze pole widzenia.
Wnętrze zostało staranniej dopracowane, podobnie jak w 156 konsola środkowa zwrócona jest w

kierunku kierowcy, który ma swobodny dostęp do wszystkich pokręteł i przycisków.
Producent zastosował materiały lepszej jakości, oraz ciekawszą paletę kolorów tapicerki. W porównaniu z poprzednim modelem, o 85 litrów powiększono bagażnik (do 445 l), co i tak nie czyni go jednak imponującym.
Silnik
Nowy Sportwagon dostępny jest trzema benzynowymi silnikami JTS wyposażonymi w system wysokociśnieniowego wtrysku bezpośredniego oraz podwójny regulator fazy na każdym wałku rozrządu - 1,9 l/ 160 KM, 2,2 l/ 185 KM i 3,2 l V6/ 260 KM. Ofertę uzupełniają dwa turbodiesle Multijet - 1,9 l/ 150 KM i 2,4 l/ 200 KM. Wszystkie silniki współpracują z 6-stopniowymi skrzyniami biegów, ale wersje z mocniejszymi jednostkami napędowymi są także dostępne ze skrzynią automatyczną, lub Selespeed.
Do testu redakcyjnego trafił model z 200-konnym dieslem i manualną skrzynią biegów.
Poza dobrą dynamiką, do jego atutów należy niezbyt duże - jak na tak mocny silnik- zużycie

paliwa, które przy delikatnym operowaniu pedałem gazu nie przekraczało średnio 7,8 l.
Wrażenia z jazdy
Dobrze wyprofilowane fotele zapewniają znakomite trzymanie boczne, co przydaje się zwłaszcza podczas szybkiej jazdy.
Jednym z największych atutów Sportwagona jest znakomite trzymanie się drogi. To zasługa zwieszania -składającego się z podwójnych wahaczy poprzecznych z przodu, oraz osi wielowahaczowej z tyłu. Po naciśnięciu guzika start/stop i ruszeniu z miejsca Alfie nie brakuje sportowego temperamentu. Auto bardzo pewnie prowadzi się na zakrętach i nie jest przesadnie wrażliwe na nagłe ruchy kierownicą. Niespełna 9 sekund do "setki", precyzyjnie działająca skrzynia biegów i układ kierowniczy, pozwalają zapomnieć, że jedziemy samochodem kombi. Ale przecież Alfy od zawsze dostarczały sportowych wrażeń.
Niestety, o tym, że jest to kombi możemy zapomnieć także po otwarciu pokrywy bagażnika.

Zaledwie 445 l pojemności w tej odmianie nadwozia może nieco rozczarować...
Słowa uznania należą się za to Alfe za wyposażenie, zwłaszcza z zakresu bezpieczeństwa -
5 poduszek powietrznych, kurtyny. konstrukcja foteli chroniąca kręgosłup szyjny podczas uderzenia z tyłu, ABS z EBD, VDC (odpowiednik ESP), Hill Holder (ułatwia ruszanie pod górę) oraz biksenonowe reflektory.
Podsumowanie
Najtańsza Alfa Romeo 159 Sportwagon z benzynowym silnikiem 1,9 l/ 160 KM kosztuje 99 500 zł, natomiast o 6400 zł. droższy jest turbodiesel 1,9/ 150 KM - oba auta w podstawowej wersji wyposażenia Impression. Testowany egzemplarz z 200-konnym dieslem, w średniej odmianie wyposażenia Progression, kosztuje już 163 000 zł.
Sportwagon posiada bardzo atrakcyjne nadwozie i znakomicie się prowadzi, ale zwolenników tradycyjnych kombi z pewnością do siebie nie przekona.
Wybrane dane techniczne:
Rodzaj silnika | Diesel |
Liczba cylindrów/zaworów | 5/20 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 2387 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 200-4000 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 400-2000 |
Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 8,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 226 |
Droga hamowania ze 100 km/h (m) | 40 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 445 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 70 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,6/9,4 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 466/182/142 |
Rozstaw osi (cm) | 270 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/8 |
Cena (zł) | 163 000 |
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | *** | Wystarczająca ilość miejsca z przodu, mniej miejsca z tyłu, niewielki bagażnik. |
Silnik | **** | Dynamiczna jednostka napędowa |
Poziom hałasu | *** | Do prędkość 100 km/h poziom hałasu jest dość wysoki. |
Hamulce | *** | 40 metrów to średni wynik. |
Dynamika | **** | Wystarczająca dynamika. |
Zużycie paliwa | **** | Zużycie paliwa na przyzwoitym poziomie. |
Wyposażenie podstawowe | **** | Bogate, z możliwością doposażenia. |
Wyposażenie seryjne:
Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDM Progression
Poduszki powietrzne | 7 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
Klimatyzacja dwustrefowa | S |
S - wyposażenie seryjne

Inwestycje drogowe w Miliczu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?