Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDM

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Włoscy styliści, którzy zaprojektowali Sportwagona podobno chcieli udowodnić, że samochód z nadwoziem kombi może być równie atrakcyjny jak sedan.

 

Linię nadwozia Alfy 159 w odmianie kombi uważa się za nie mniej ciekawą od wersji czterodrzwiowej, co jest dość rzadkim przypadkiem na rynku motoryzacyjnym. 

Alfa Romeo 159 Sportwagon kontynuuje tradycje swojej znakomitej poprzedniczki - 156 i jest

Fot. Tomasz Szmandra: W takim aucie można zapomnieć o niezgrabnych i nieurodziwych klasycznych kombi
Fot. Tomasz Szmandra: W takim aucie można zapomnieć o niezgrabnych i nieurodziwych klasycznych kombi

jednym z najładniejszych modeli na rynku, nie tylko w tej klasie.

 

Cechy szczególne

 

Nadwozie zaprojektowane przez słynnego Giorgetto Giugiaro posiada charakterystyczne przetłoczenia na masce, drzwiach i tylnych błotnikach. Duże wloty powietrza oraz potrójne reflektory podkreślają charakter sportowego kombi. Zaokrąglona pokrywa bagażnika także prezentuje się lepiej niż w starszym modelu, ale nie mniej pozytywnych wrażeń czeka nas po zajęciu miejsca w kabinie. Tu od razu widać, że Alfa urosła - jest więcej miejsca zwłaszcza na tylnej kanapie. W modelu 159 zrezygnowano z ukrytych klamek tylnych drzwi i często krytykowanych małych zewnętrznych lusterek wstecznych, które zastąpiono większymi, zapewniającymi lepsze pole widzenia.

Wnętrze zostało staranniej dopracowane, podobnie jak w 156 konsola środkowa zwrócona jest w

Fot. Tomasz Szmandra: Nadwozie Sportwagona jest dziełem mistrza Giugiaro.
Fot. Tomasz Szmandra: Nadwozie Sportwagona jest dziełem mistrza Giugiaro.

kierunku kierowcy, który ma swobodny dostęp do wszystkich pokręteł i przycisków.

Producent zastosował materiały lepszej jakości, oraz ciekawszą paletę kolorów tapicerki. W porównaniu z poprzednim modelem, o 85 litrów powiększono bagażnik (do 445 l), co i tak nie czyni go jednak imponującym.

 

Silnik

 

Nowy Sportwagon dostępny jest trzema benzynowymi silnikami JTS wyposażonymi w system wysokociśnieniowego wtrysku bezpośredniego oraz podwójny regulator fazy na każdym wałku rozrządu - 1,9 l/ 160 KM, 2,2 l/ 185 KM i 3,2 l V6/ 260 KM. Ofertę uzupełniają dwa turbodiesle Multijet - 1,9 l/ 150 KM  i 2,4 l/ 200 KM. Wszystkie silniki współpracują z 6-stopniowymi skrzyniami biegów, ale wersje z mocniejszymi jednostkami napędowymi są także dostępne ze skrzynią  automatyczną, lub Selespeed.

Do testu redakcyjnego trafił model z 200-konnym dieslem i manualną skrzynią biegów.

Poza dobrą dynamiką, do jego atutów należy niezbyt duże - jak na tak mocny silnik- zużycie

Fot. Tomasz Szmandra: Tablica rozdzielcza jest identyczna jak w sedanie.
Fot. Tomasz Szmandra: Tablica rozdzielcza jest identyczna jak w sedanie.

paliwa, które przy delikatnym operowaniu pedałem gazu nie przekraczało średnio 7,8 l.

 

Wrażenia z jazdy

 

Dobrze wyprofilowane fotele zapewniają znakomite trzymanie boczne, co przydaje się zwłaszcza podczas szybkiej jazdy.

Jednym z największych atutów Sportwagona jest znakomite trzymanie się drogi. To zasługa zwieszania -składającego się z podwójnych wahaczy poprzecznych z przodu, oraz osi wielowahaczowej z tyłu. Po naciśnięciu guzika start/stop i ruszeniu z miejsca Alfie nie brakuje sportowego temperamentu. Auto bardzo pewnie prowadzi się na zakrętach i nie jest przesadnie wrażliwe na nagłe ruchy kierownicą. Niespełna 9 sekund do "setki", precyzyjnie działająca skrzynia biegów i układ kierowniczy, pozwalają zapomnieć, że jedziemy samochodem kombi. Ale przecież Alfy od zawsze dostarczały sportowych wrażeń.

Niestety, o tym, że jest to kombi możemy zapomnieć także po otwarciu pokrywy bagażnika.

Fot. Tomasz Szmandra: Do bagażnika nie załadujesz zbyt wiele, ale piękna sylwetka i przyjemność z jazdy zrekompensują to z nawiązką.
Fot. Tomasz Szmandra: Do bagażnika nie załadujesz zbyt wiele, ale piękna sylwetka i przyjemność z jazdy zrekompensują to z nawiązką.

Zaledwie 445 l pojemności w tej odmianie nadwozia może nieco rozczarować...

Słowa uznania należą się za to Alfe za wyposażenie, zwłaszcza z zakresu bezpieczeństwa -

5 poduszek powietrznych, kurtyny. konstrukcja foteli chroniąca kręgosłup szyjny podczas uderzenia z tyłu, ABS z EBD, VDC (odpowiednik ESP), Hill Holder (ułatwia ruszanie pod górę) oraz biksenonowe reflektory.

 

Podsumowanie

 

Najtańsza Alfa Romeo 159 Sportwagon z benzynowym silnikiem 1,9 l/ 160 KM kosztuje 99 500 zł, natomiast o 6400 zł. droższy jest turbodiesel 1,9/ 150 KM - oba auta w podstawowej wersji wyposażenia Impression. Testowany egzemplarz z 200-konnym dieslem, w średniej odmianie wyposażenia Progression, kosztuje już 163 000 zł.

Sportwagon posiada bardzo atrakcyjne nadwozie i znakomicie się prowadzi, ale zwolenników tradycyjnych kombi z pewnością do siebie nie przekona.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Rodzaj silnika

Diesel

Liczba cylindrów/zaworów

5/20

Pojemność skokowa (cm3
)

2387

Moc maksymalna (KM-obr/min)

200-4000

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

400-2000

Rozpędzanie 0-100 km/h (s)

8,6

Prędkość maksymalna (km/h)

226

Droga hamowania ze 100 km/h (m)

40

Pojemność bagażnika (dm3
)

445

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

70

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

5,6/9,4

Długość/szerokość/wysokość (cm)

466/182/142

Rozstaw osi (cm)

270

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

Cena (zł)

163 000

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

***

Wystarczająca ilość miejsca z przodu, mniej miejsca z tyłu, niewielki bagażnik.  

Silnik

****

Dynamiczna jednostka napędowa

Poziom hałasu

***

Do prędkość 100 km/h poziom hałasu jest dość wysoki.

Hamulce

***

40 metrów to średni wynik.

Dynamika

****

Wystarczająca dynamika.

Zużycie paliwa

****

Zużycie paliwa na przyzwoitym poziomie.

Wyposażenie podstawowe

****

Bogate, z możliwością doposażenia.

 

Wyposażenie seryjne:

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDM Progression

 

Poduszki powietrzne

7

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/S

Klimatyzacja dwustrefowa

S

S - wyposażenie seryjne

od 16 lat
Wideo

Inwestycje drogowe w Miliczu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty