Zdaniem menedżerów koncernów samochodowych sportowy image pojazdu przyciąga coraz większą rzeszę nabywców.

Tradycyjnie sportowe marki bronią się, wprowadzając nowe modele z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi, które mają udowodnić przewagę nad intruzami. Na sportowy wizerunek Alfy Romeo pracowano już 60 lat temu, podobnie jest z Audi. Do porównania wybraliśmy nowy model Alfy 147 i

Audi A3. Oba auta napędzane silnikiem wysokoprężnym i oba w wersji 3-drzwiowej, podkreślającej sportowy image.
Cechy szczególne
Po ostatnim face liftingu Alfa 147 stała się piękniejsza, dowodząc raz jeszcze mistrzostwa włoskich stylistów. Na podziw zasługuje kształt tablicy przyrządów, łączący elementy

tradycji (zegary w tunelach) i nowoczesności (ergonomia obsługi). Audi A3 prezentuje zupełnie inny styl, znacznie spokojniejszy. Oba pojazdy mają bardzo zbliżone wymiary zewnętrzne i rozstaw osi. W obu na przednich siedzeniach siedzi się wygodnie, a miejsca jest pod dostatkiem. Z tyłu jest już znacznie ciaśniej, ale nie o to przecież chodzi. Dla dzieciatych nabywców obaj producenci proponują nieco wygodniejsze wersje 5-drzwiowe. I na tym podobieństwa się kończą. Audi i Alfa mają zupełnie inne podejście do

sportowego ducha. Bagażnik auta włoskiego ma objętość 292 l, a niemieckiego - 350 l.
Silniki
Alfę napędza wysokoprężny silnik o pojemności 1,9 l i mocy 115 KM. Jest on zasilany układem common rail i doładowany turbosprężarką. W Audi A3 wykorzystano diesla o pojemności 1,9 i mocy 105 KM, który jest zasilany pompowtryskiwaczami i również doładowany turbosprężarką. Różnica jest taka, że

silnik Audi jest głośniejszy, gdy pracuje pod dużym obciążeniem. Pod tym względem znakomicie sprawdza się diesel Alfy, zapewniając jednocześnie wysoką kulturę pracy. Alfa jest szybsza od Audi, a pojazd niemiecki zużywa mniej paliwa.
Wrażenia z jazdy
Oba auta mają bardzo dopracowany, chociaż inny układ jezdny i prowadzenie obu to duża frajda. Alfa ma bardzo nowoczesne, wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu, co jest

rzadkością w tej klasie aut. W Audi A3, wykorzystującym płytę podłogową najnowszego VW Golfa, z przodu zastosowano kolumny McPhersona a z tyłu oś wielowahaczową. Zawieszenie Alfy jest twardsze niż w Audi i dlatego komfort jazdy na złych drogach - niższy. W mieście wygodniej się jeździ autem niemieckim, gdyż Alfa ma większy promień skrętu. Poziom hałasu mierzony przy prędkości 100 km/h jest identyczny w obu autach, co świadczy o dobrym wyciszeniu wnętrza Audi napędzanego głośniejszym silnikiem. Auto niemieckie ma wydajniejszy układ hamulcowy.
Podsumowanie
Zwolennicy auta niemieckiego muszą zapłacić 92 200 zł, a miłośnicy Alfy o 8400 zł mniej. Kompletując wyposażenie w Audi, położono nacisk na układy elektroniczne wspomagające kierowcę, oszczędzając na klimatyzacji. W Alfie mamy ją w standardzie wraz z 6 poduszkami powietrznymi. Różnice między Alfą i Audi są duże, dlatego rzadko się zdarza, by właściciel Alfy polubił Audi i odwrotnie. Może jednak warto spróbować?
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Alfa Romeo 147 | Audi A3 |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | | + |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | | + |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | Remis |
Wybrane dane techniczne:
| Alfa Romeo 147 | Audi A3 |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/8/diesel | 4/8/diesel |
Pojemność skokowa (cm3) | 1910 | 1896 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 115/4000 | 105/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 275/2000 | 250/1900 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 9,9 | 11,4 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 7,2 | 8,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 191 | 187 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 68 | 68 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 40,7 | 38,8 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 292 | 350 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 60 | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,7/7,8 | 4,1/6,3 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 422 x 173 x 144 | 421 x 177 x 142 |
Rozstaw osi (cm) | 255 | 258 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/8 | 2/12 |
Cena wersji 3-drzwiowej (zł) | 83 800 | 92 200 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Alfa Romeo 147 Progression | Audi A3 Attraction |
poduszki powietrzne | 6 | 4 |
układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół napędzanych ASR | S/- | S/S |
Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego | - | S |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/- | S/- |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S | S/S |
centralny zamek | S | S |
wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Radio /z CD | S/- | -/S |
Klimatyzacja manualna | S | O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą



.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?