Aleje Solidarności i Tysiąclecia w Lublinie odetchnęły dzięki obwodnicy. Ruch mniejszy o 20-30%

Artur Jurkowski
Fot. Małgorzata Genca
Fot. Małgorzata Genca
W ciągu roku natężenie ruchu na lubelskich ulicach spadło o 20-30 proc. - wynika z badania liczby pojazdów przejeżdżających przez skrzyżowania.
Fot. Małgorzata Genca
Fot. Małgorzata Genca

- To przede wszystkim zasługa obwodnicy otwartej jesienią ub. roku - przekonuje Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza. Zarząd Dróg i Mostów przedstawił wyniku badań dotyczących liczby aut przejeżdżających przez poszczególne skrzyżowania. Badania zostały wykonane jesienią ubiegłego roku.

- Na ich podstawie widać, że m.in. spadła liczba TIR-ów wjeżdżających do Lublina - mówi Kieliszek.

- To widać jadąc trasą W-Z. Rzeczywiście liczba ciężarówek spowalniających ruch, głównie na skrzyżowaniach, znacząco się zmniejszyła. Jeździ się dużo lepiej - twierdzi Stanisław Wac, lubelski taksówkarz z 34-letnim doświadczeniem.

Poprawę sytuacji na al. Solidarności i Tysiąclecia potwierdza też Zarząd Transportu Miejskiego. - Porównując miesiące październik i grudzień wynika, że czas przejazdu uległ skróceniu, np. dla linii nr 34 na odcinku plac Singera - Paganiniego czy linii 18 i 31 jadących z placu Litewskiego w kierunku Walecznych - opisuje Justyna Góźdź, rzeczniczka ZTM.

Jak to wygląda na poszczególnych skrzyżowaniach? Np. przez skrzyżowanie Witosa - Doświadczalna, czyli przy wjeździe do  Lublina od strony Piask, w listopadzie 2014 r. przejeżdżało w ciągu kwadransa (w godzinach popołudniowego szczytu) 615 aut, z czego 23 to były pojazdy ciężarowe i dostawcze. Rok wcześniej, przed otwarciem obwodnicy, pojazdów było o 242 więcej (łącznie 857). - Liczba samochodów ciężarowych, dostawczych oraz z przyczepą spadła w ciągu dwunastu miesięcy z 68 do 23 - precyzuje Kieliszek.

- Obwodnica jest rzeczywiście bardzo dobrą alternatywą dla ruchu tranzytowego. Skraca przejazd od Kurowa do końca obwodnicy o 40-50 minut - ocenia Janusz Machnikowski, prezes Lubelskiego Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Jak wygląda sytuacja na drugim końcu miasta? Okazuje się, kierowcy praktycznie zrezygnowali z jazdy "starą siedemnastką". W 2008 r. na skrzyżowanie al. Warszawskiej z ul. Główną, podczas popołudniowego szczytu komunikacyjnego, wjeżdżało w ciągu godziny 1805 różnego typu pojazdów. 1117 zmierzało w kierunku Lublina. W 2014 r. łączna liczba pojazdów na skrzyżowaniu spadła do 800 samochodów, wśród których 332 kierowały się w stronę centrum miasta. - Mamy tu obecnie raczej do czynienia z ruchem o charakterze lokalnym. Liczba ciężarówek i aut dostawczych zmniejszyła się z 244 do 27 - wylicza Kieliszek.

Nieoczekiwanie okazuje się jednak, że na poszczególnych skrzyżowaniach na al. Solidarności i al. Tysiąclecia liczba aut... praktycznie nie uległa zmianie. W większości są to spadki maksymalnie do 5 proc. Z wyłączeniem skrzyżowania Sikorskiego - Solidarności, gdzie natężenie ruchu wzrosło. - Ale pomiary były prowadzone przed otwarciem obwodnicy. Na tym skrzyżowaniu znajduje się pierwszy zjazd dla jadących od Kurowa w kierunku np. al. Kraśnickiej - tłumaczy Kieliszek.

Jak dużo pojazdów korzysta z obwodnicy? - Badania natężenia ruchu na drogach krajowych będziemy prowadzili dopiero w tym roku. Dane poznamy wiosną przyszłego roku - zapowiada Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.

                                                                                            Źródło: Kurier Lubelski

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty