"Klucze" do tych urządzeń nie powinny być spięte na jednym breloku.
Najpierw mechanicznie
W handlu jest duża różnorodność mniej lub bardziej doskonałych blokad mechanicznych. Można blokować pedały, koło kierownicy, ruch dźwigni zmiany biegów, spinać kierownicę z pedałami, wreszcie można blokować mechanizm zmiany biegów. Zabezpieczenia mechaniczne, chociaż nie są popularne, skutecznie przeszkadzają złodziejom, przez co nie są "lubiane", gdyż ich sforsowanie wymaga wiedzy, czasu, narzędzi i umiejętności.
Potem elektronicznie
Samochód jest urządzeniem o znacznej wartości i towarzystwa ubezpieczeniowe w swych wytycznych, w zależności od wartości samochodu, zalecają montowanie przynajmniej dwóch niezależnie działających zabezpieczeń. Jednym z nich jest alarm samochodowy. W skład alarmu powinny wchodzić: centralka ze zmiennym kodem pilotów, samoczynnym uzbrajaniem się,
blokadą zapłonu, funkcją antynapadową. Do tego dochodzą syrena z własnym zasilaniem, czujniki ultradźwiękowy i uderzeniowy, blokada zapłonu lub rozruchu, wyłączniki krańcowe drzwi i pokryw. Tę konfigurację można wzbogacać o czujnik położenia samochodu i układ zasilania rezerwowego.
Dla spełnienia funkcji ochrony bardzo ważny jest zmienny kod wysyłany drogą radiową z pilota do centralki. Wielka liczba kombinacji uniemożliwia skanowanie kodu i wyłączenie alarmu przez osoby niepowołane.
Nowoczesne systemy alarmowe obsługują zupełnie nowe funkcje: powiadamianie drogą radiową o dokonanym włamaniu z odległości do 600 m od samochodu, informowanie o uszkodzonym czujniku i stwarzają możliwość wyłączenia uszkodzonego czujnika. Są odporne na uszkodzenie centralki przez zwarcie w obwodzie kierunkowskazów.
Alarm dobrze spełnia swoją funkcję, gdy jego konstrukcja jest mało znana, jest umieszczony w nietypowym, trudnodostępnym miejscu, a warsztat instalacyjny jest godny zaufania. Im mniej osób zna sposób zabezpieczenia i miejsce umieszczenia urządzeń w samochodzie tym jest on bezpieczniejszy. Alarmy montowane masowo przed zakupem nowych samochodów przez autoryzowane serwisy, są powtarzalne, dlatego mogą być łatwiej "rozpracowane" przez złodziei.
Współczesne zabezpieczenia elektroniczne są tak skomplikowane, że złodzieje nie mogąc ich
pokonać napadają na kierowcę i odbierają mu kluczyki. W takim przypadku może pomóc funkcja antynapadowa. Jej działanie polega na automatycznym zamykaniu centralnego zamka po włączeniu stacyjki. Korzystnie jest, jeśli ta funkcja umożliwia otwieranie najpierw drzwi kierowcy, potem pozostałych, może to uchronić przed napadami podczas postoju pod sygnalizatorami świetlnymi.
Niestety, stosowanie bardzo skutecznej blokady przeciwporwaniowej występującej w centralkach dobrych alarmów lub montowanej oddzielnie, jest po wstąpieniu do Unii Europejskiej zabronione. Według pomysłodawców tego uregulowania, ma to zapobiec niebezpiecznym sytuacjom wynikającym z zadziałania urządzenia podczas jazdy.
Immobiliser - ukryty stróż pojazdu
Immobiliser to urządzenie elektroniczne, którego zadaniem jest uniemożliwienie rozruchu silnika przez odcięcie przepływu prądu w jednym lub kilku obwodach. Jest to bardzo skuteczny sposób ochrony, jeśli został nietypowo zamontowany. W praktyce spotykamy immobilisery fabryczne, stanowiące fragment komputera pojazdu, sterowane kluczykiem wkładanym do stacyjki oraz
urządzenia elektroniczne, montowane dodatkowo. Ponieważ wiedza o zestawach fabrycznych jest znana nie tylko w kręgu mechaników autoryzowanych serwisów, godne polecenia są urządzenia dodatkowe, montowane przez zaufanych instalatorów alarmów.
Ważne baterie
Urządzenia elektroniczne są niezawodne, lecz bywają bezużyteczne, jeśli nie są zasilane. Energii zazwyczaj dostarcza mała bateryjka umieszczona wewnątrz pilota. Ona może być przyczyną poważnych kłopotów, gdy temperatura zewnętrzna spadnie poniżej zera. Aby zapobiec niespodziankom baterię należy wymieniać raz w roku, a nowa bateryjka zawsze powinna być w zapasie.
Znacznie więcej kłopotów może przysporzyć bateria zasilająca immobiliser. Konstruktorzy, często umieszczają ją w plastikowej obudowie kluczyka. Jeżeli źródło nie dostarczy energii elektrycznej, immobiliser po prostu nie zadziała. Dlatego w zakresie czynności serwisowych wykonywanych podczas corocznych przeglądów samochodów np. marki Opel jest obowiązek wymiany baterii. Opuszczając warsztat najlepiej upewnić się czy wymianę przeprowadzono, w przeciwnym przypadku z opresji może nas wybawić pomoc drogowa systemu assistance holując pechowe auto do stacji obsługi.
Powinniśmy wybierać produkty atestowane
Na rynku jest wiele urządzeń elektronicznych oferowanych przez różnych producentów. Z reguły spełniają podobne funkcje różniąc się ceną. Gdy wybieramy alarm do montażu powinniśmy pytać czy ma certyfikat wydany przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji, który jest jednostką badającą te urządzenia. Tylko autoalarmy z certyfikatami są honorowane przez towarzystwa ubezpieczeniowe.
W przypadku, gdy urządzenia elektroniczne zawiodą, użytkownik pojazdu staje się bezradny. Dlatego wybierając typ zabezpieczeń powinniśmy przeprowadzić szerokie rozeznanie stawiając na urządzenia trwałe i niezawodne. Warto montować systemy, dla których istnieje sieć serwisowa.
Przykładowe ceny alarmów samochodowych
L.p. | Opis urządzenia | Cena |
1. | Alarm, podstawowy poziom ochrony | 380 |
2. | Alarm, podstawowy poziom ochrony, z diagnostyką komputerową i pamięcią 50 zdarzeń. | 480 |
3. | Alarm, podwyższony poziom ochrony, możliwość podłączenia czujnika holowania | 680 |
4. | Alarm podwyższony poziom ochrony, klasa profesjonalna | 780 |
5. | Alarm sterowany z nadajników w kluczu fabrycznym, podstawowy poziom ochrony | 880 |
6. | Immobiliser dotykowy | 300 |
7. | Immobiliser transponderowy | 400 |
8. | Czujnik wstrząsowy | 80 |
9. | Czujnik ultradźwiękowy | 150 |
10. | Czujnik stłuczenia szyby | 100 |
11. | Czujnik wykrywający podnoszenie pojazdu | 480 |
12. | Syrena z własnym zasilaniem | 100 |
Klasyfikacja alarmów według PIMOT
Klasa | Alarmy | Immobilisery | | | |
Popularna | Stały kod pilota, czujniki otwarcia klapy i drzwi, własna syrena. | Minimum jedna blokada w obwodzie z prądem o natężeniu 5A. | | | |
Standard | Pilot o zmiennym kodzie, sygnalizacja syreną i światłami, jedna blokada silnika, czujnik chroniący nadwozie przed włamaniem, funkcja paniki. | Dwie blokady w obwodach z prądem o natężeniu 5A, samoczynne włączanie po wyjęciu kluczyka ze stacyjki lub zamknięciu drzwi. Urządzenie odporne na zanik napięcia i rozkodowanie. | | | |
Profesjonalna | Jak wyżej, dodatkowo ma zasilanie rezerwowe, dwa czujniki chroniące nadwozie przed włamaniem, blokadę dwóch obwodów elektrycznych odpowiedzialnych za uruchomienie silnika, odporność na uszkodzenia elektryczne i mechaniczne. | Trzy blokady w obwodach z prądem o natężeniu 7,5A, samoczynne załączanie, tryb serwisowy, odporność na rozkodowanie, zanik napięcia, uszkodzenia mechaniczne i elektryczne. Co najmniej 1 milion wzorów klucza. | | | |
Ekstra | To samo, co profesjonalne oraz czujnik położenia samochodu, antynapad i radiowe powiadamianie o włamaniu. Urządzenie musi być bezawaryjne przez rok testowania. | Wymagania jak w klasie profesjonalnej oraz sprawdzenie w praktyce przez 1 rok. | | | |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?