Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Alarmujące dane o zdrowiu kierowców

(ip)
Statystyki pokazujące stan zdrowia grupy kierowców zawodowych są niepokojące. Według danych Centralnego Instytutu Ochrony Pracy, ponad 80% spośród nich uskarża się na schorzenia pleców i kręgosłupa, a 40% cierpi na choroby serca.

Alarmujące dane przynosi także najnowszy „Raport o stanie zdrowia kierowców zawodowych” przygotowany na zlecenie Fundacji Truckers Life przez Koło Naukowe Dietetyków z Wydziału Nauk o Żywności i Żywieniu Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Z raportu wynika, że 60% przebadanych przez Fundację kierowców pojazdów ciężarowych ma nadwagę lub otyłość I stopnia, a to bezpośrednio przekłada się na zachowanie kierowcy na drodze i bezpieczeństwo jazdy.

Otyłość - problem społeczny

Problem otyłości to obecnie zjawisko o skali światowej. Dotyczy blisko 60% mężczyzn i 50% kobiet między 20 a 74 rokiem życia. Nie inaczej jest w Polsce, gdzie co drugi Polak cierpi na nadwagę lub otyłość. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest głównie dodatni bilans energetyczny. Co to znaczy? Nasze pożywienie jest po prostu zbyt energetyczne w stosunku do ograniczonej aktywności fizycznej.

Jedną z grup szczególnie narażonych na niską aktywność fizyczną i jednocześnie niewłaściwie zbilansowaną dietę są kierowcy. Według badań naukowych, kierowcy ciężarówek zużywają około 720 kcal na 8 godzin. To oznacza „bardzo lekkie natężenie wysiłku fizycznego”. Dla porównania np. górnicy, podczas pracy zużywają 3120 kcal na 8 godzin pracy, czyli ponad cztery razy więcej niż kierowcy.

Na zdrowie pracowników branży transportowej rzutuje także to, w jaki sposób wypoczywają. Niestety i na tym polu sytuacja jest zła. Aż 64% ankietowanych pytanych o formy wypoczynku poza pracą, preferuje odpoczynek bierny, np. oglądanie telewizji czy korzystanie ze smartfona lub tabletu. Tylko co piąty respondent z tej grupy czas wolny spędza aktywnie.

Jak duża jest skala problemu pokazują dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w której pod koniec 2011 r. zarejestrowanych było 2,22 mln zawodowych praw jazdy w kategoriach C, C+E, C1, C1+E (czyli pozwalających na prowadzenie pojazdów ciężarowych i ciągników siodłowych z naczepami). Dlatego zagrożenie nadwagą bądź otyłością i ich skutkami potencjalnie dotyczy dużej grupy zawodowej.

Złe wyniki u mężczyzn. Powinni brać przykład z kobiet

Nic też dziwnego, że zawodem, w którym coraz częściej pojawiają się problemy zdrowotne wynikające z niewłaściwego żywienia oraz zbyt małej aktywności fizycznej są kierowcy ciężarówek.

Niestety potwierdza to „Raport o stanie zdrowia kierowców zawodowych” przygotowany na zlecenie Fundacji Truckers Life. Jego wyniki pokazują, że 43% badanych kierowców mężczyzn, charakteryzował wskaźnik BMI (Body Mass Index - ukazuje relację między masą ciała a wzrostem, pozwala na ocenę zagrożenia chorobami związanymi z niedowagą, nadwagą i otyłością) świadczący według kryteriów Światowej Organizacji Zdrowia o nadwadze. Z kolei otyłość I stopnia wykazano u 17%, a II stopnia - u 7% kierowców. Prawidłowe wartości BMI miało tylko 33% badanych mężczyzn.

Na tym tle kobiety kierowcy wypadły zdecydowanie lepiej. Większość, bo aż 77%, miała prawidłowy wskaźnik BMI. Otyłość I stopnia odnotowano u 15% kobiet, a u 8% - niedowagę. Na tym nie koniec złych wieści o kondycji zdrowotnej mężczyzn za kierownicą. Według raportu Fundacji Truckers Life, wiek metaboliczny badanych kierowców, szczególnie z młodszego przedziału wiekowego (<20 lat) był wyższy, niż ich wiek metrykalny (wiek metaboliczny wskazuje, w jakim rzeczywistym wieku jest dany organizm i w jakiej jest kondycji). To sugeruje wyższe aniżeli referencyjne wartości tłuszczu w ciele badanych mężczyzn oraz niższą niż przewidują zalecenia aktywność fizyczną. W grupie kierowców kobiet, wyniki są za to dobre - średni wiek metaboliczny (28 lat) był niższy niż ich wiek biologiczny (35 lat).

Kolejnym niepokojącym sygnałem płynącym z „Raportu o stanie zdrowia kierowców zawodowych” jest kwestia zbyt wysokiego wskaźnika otłuszczenia trzewnego. U 9% kierowców mężczyzn wykazano wyższy niż zalecany wskaźnik otłuszczenia trzewnego, co sugeruje zwiększone ryzyko chorób cywilizacyjnych w tej grupie.

Pewnym pocieszeniem może być fakt, że kierowcy zdają sobie sprawę z tego, że ich kondycja zdrowotna nie jest najlepsza. 62% badanych źle ocenia swój stan zdrowia lub wskazuje, że wymaga on poprawy. 53% ankietowanych przyznało też, że w trasie nie wykonuje ćwiczeń fizycznych.

Redakcja poleca: 81-latka w 300-konnym Subaru Źródło: TVN Turbo/x-news

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty