Źródłem energii elektrycznej w samochodzie jest akumulator. Gdy jest rozładowany, uruchomienie silnika spalinowego jest niemożliwe.
Samochody napędzane silnikami wysokoprężnymi są wyposażane w akumulatory o większych pojemnościach i lepszych parametrach rozruchowych niż te, z silnikami o zapłonie iskrowym.

Budowa
Akumulator rozruchowy jest zestawem ogniw połączonych ze sobą elektrycznie i zamkniętych w odseparowanych celach wewnątrz obudowy wykonanej z tworzyw sztucznych. Z pokrywy wyprowadzone są końcówki biegunowe. W większości akumulatorów w pokrywie umieszczone są otwory wlewowe zakryte korkami umożliwiającymi nalanie elektrolitu, a także ujście gazów wydzielających się w ogniwie. Pojedyncze ogniwo składa się z płyt dodatnich i ujemnych ułożonych na przemian. Pomiędzy płytami umieszcza się separatory.
W handlu oferowane są akumulatory starszej generacji wymagające okresowej obsługi. Produkty nowocześniejsze z tzw. separacją kopertową mają podwyższony prąd rozruchowy, większą pojemność i zmniejszone zużycie wody, w porównaniu do akumulatorów tradycyjnych o tych samych wymiarach.
Współczesne akumulatory wykonuje się ze stopów ołowiu z wapniem lub ołowiu z wapniem i srebrem. Posiadają filtr zabezpieczający przed zapłonem gazów. Mają zamknięte cele, dzięki czemu elektrolit się nie wylewa, nawet w przypadku przewrócenia akumulatora. Są wyposażone we wskaźnik stanu naładowania, który zmienia barwę w zależności od stopnia naładowania całkowicie eliminując areometr.

Bezobsługowość akumulatora
Akumulatory wapniowe mają o 80% zmniejszone zużycie wody w porównaniu z produktami starszej generacji i posiadają cechy urządzeń bezobsługowych. Mogą być przechowywane przez 12 miesięcy bez konieczności doładowywania. Całkowicie bezobsługowe są akumulatory hermetycznie zamknięte, produkuje je tylko kilka firm.
Parametry
Jeśli samochód wyposażony w pełnosprawny akumulator o pojemności 45 amperogodzin zostawimy na światłach pozycyjnych, to do całkowitego wyładowania upłynie 27 godzin. Jeżeli będą to światła mijania, wyładowanie nastąpi po 5 godzinach, a gdy włączymy światła awaryjne wyładowanie będzie trwać tylko 4,5 godziny.

Jedną z najważniejszych wielkości charakteryzujących akumulator jest pojemność znamionowa. Jest to ładunek elektryczny mierzony w amperogodzinach, jaki akumulator może dostarczyć w ściśle określonych warunkach. Pojemność znamionową ma nowy akumulator naładowany w prawidłowy sposób. W trakcie eksploatacji traci on zdolność do gromadzenia ładunku. Akumulator, który stracił połowę pojemności nadaje się do wymiany.
Drugą ważną cechą jest zdolność rozruchowa. Wyraża się ona prądem wyładowania, jaki może dostarczyć akumulator w temperaturze minus 18 stopni w ciągu 60 sekund do uzyskania napięcia 8,4 V. Ta wielkość może być podawana według norm zakładowych ZN, niemieckich DIN lub amerykańskich SAE. Normy te przewidują różne warunki pomiaru i tak dla akumulatora o pojemności 55 amperogodzin prąd rozruchowy według normy niemieckiej wynosi 266 A, a według normy amerykańskiej aż 423 A.
Konserwacja
Wiosną i latem akumulator warto kontrolować, co trzy miesiące sprawdzając poziom i gęstość elektrolitu. Jesienią i zimą akumulator trzeba sprawdzać raz na miesiąc. W sezonie zimowym należy ładować akumulator, który traci swe parametry.
Jak kupować?
Kupując akumulator trzeba zwrócić uwagę, aby miał identyczne parametry elektryczne, analogiczny kształt i wymiary oraz końcówki biegunowe jak oryginał. Korzystnie jest zaopatrywać się w sklepie firmowym lub w autoryzowanym serwisie prowadzącym sprzedaż i montaż akumulatorów.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?