Źródłem energii elektrycznej w samochodzie jest akumulator. Gdy jest rozładowany, uruchomienie silnika spalinowego jest niemożliwe.
Samochody napędzane silnikami wysokoprężnymi są wyposażane w akumulatory o większych pojemnościach i lepszych parametrach rozruchowych niż te, z silnikami o zapłonie iskrowym.

Budowa
Akumulator rozruchowy jest zestawem ogniw połączonych ze sobą elektrycznie i zamkniętych w odseparowanych celach wewnątrz obudowy wykonanej z tworzyw sztucznych. Z pokrywy wyprowadzone są końcówki biegunowe. W większości akumulatorów w pokrywie umieszczone są otwory wlewowe zakryte korkami umożliwiającymi nalanie elektrolitu, a także ujście gazów wydzielających się w ogniwie. Pojedyncze ogniwo składa się z płyt dodatnich i ujemnych ułożonych na przemian. Pomiędzy płytami umieszcza się separatory.
W handlu oferowane są akumulatory starszej generacji wymagające okresowej obsługi. Produkty nowocześniejsze z tzw. separacją kopertową mają podwyższony prąd rozruchowy, większą pojemność i zmniejszone zużycie wody, w porównaniu do akumulatorów tradycyjnych o tych samych wymiarach.