Akumulator. Jak zapobiegać samorozładowaniu?

Stanisław Rochowicz
Letnie upały mogą być szkodliwe dla akumulatorów samochodowych. Gdy temperatura rośnie, zaczynają się one samoczynnie rozładowywać. Fot. Archiwum
Letnie upały mogą być szkodliwe dla akumulatorów samochodowych. Gdy temperatura rośnie, zaczynają się one samoczynnie rozładowywać. Fot. Archiwum
Letnie upały mogą być szkodliwe dla akumulatorów samochodowych. Gdy temperatura rośnie, zaczynają się one samoczynnie rozładowywać.

Powszechnie uważa się, że zima jest najtrudniejszą porą roku dla akumulatorów samochodowych, ponieważ ujemne temperatury są częstą przyczyną ich awarii. Jednak w rzeczywistości akumulatory mają gorszego wroga – letnie upały.

Ekstremalne upały są wyjątkowo szkodliwe dla wszystkich akumulatorów. Rosnąca temperatura przyspiesza reakcję elektrochemiczną zachodzącą w akumulatorze, potęgując jednocześnie naturalne zjawisko samorozładowania. Dlatego wystawione na wysokie temperatury akumulatory samochodowe wymagają częstszego ładowania, aby utrzymać wydajność na optymalnym poziomie (zwłaszcza podczas przechowywania lub dłuższego postoju pojazdu i ekspozycji słonecznej).

– Pozostawienie pojazdu w słońcu stwarza niekorzystne warunki dla akumulatora. Podczas upałów, gdy temperatura powietrza wynosi często powyżej 30°C, temperatura pod rozgrzaną maską pojazdu jest jeszcze wyższa – wyjaśnia Guido Scanagatta, Product Marketing Manager Transportation w Exide Technologies.

Wpływ wysokich temperatur na akumulatory jest tak duży, że producenci zwykle zalecają ich doładowywanie już po ekspozycji słonecznej przy 20°C. Co więcej, każde 10°C powyżej tej granicy dwukrotnie przyspiesza zjawisko samorozładowania.

– W szczególnie gorące dni (30°C i więcej) akumulator rozładowuje się dużo szybciej niż w innych warunkach – wyjaśnia ekspert Exide.

– Kiedy pojazd jest w ruchu codziennie, rozładowanie zwykle rekompensuje się poprzez doładowanie akumulatora podczas jazdy. Jednak, gdy z samochodu korzysta się rzadziej (wyjazd na wakacje, korzystanie z komunikacji miejskiej), poziom naładowania akumulatora systematycznie spada – dodaje.

Oprócz tego zagrożeniem dla akumulatora jest korozja kratek, która sukcesywnie zmniejsza materiał przewodzący, jednocześnie zwiększając wartość oporu wewnętrznego. W ten sposób stopniowo spada zdolność akumulatora do rozruchu.

– Problemy te dotyczą w szczególności akumulatorów długotrwale wystawianych na działanie wysokich temperatur. Niestety uszkodzenia wynikające z wpływu upalnych temperatur są nieodwracalne i ostatecznie jedynym wyjściem pozostaje wymiana – ostrzega Guido Scanagatta.

Postępujące samorozładowanie i korozja kratek, spowodowane upalną pogodą, mogą ujawnić się znacznie później, np. dopiero w chłodniejsze jesienne dni lub zimą, kiedy potrzeba więcej energii do uruchomienia silnika. Dlatego warto jest regularnie kontrolować stan i naładowanie akumulatora.

Jak zapobiegać samorozładowaniu akumulatora? – rady dla kierowców

  1. Zadbaj o odpowiedni poziom płynów
    Aby zapobiec przegrzaniu silnika, regularnie wymieniaj i uzupełniaj olej. Sprawdzaj systematycznie poziom płyn w układzie chłodzenia. Jeśli posiadasz obsługowy akumulator kwasowo-ołowiowy, sprawdzaj poziom elektrolitu i uzupełniaj go wodą destylowaną (w przypadku akumulatora z dostępem do ogniw).
  2. Parkuj w cieniu
    Staraj się parkować samochód w zacienionym miejscu lub w garażu. W ten sposób zapobiegniesz szkodliwemu dla akumulatora wzrostowi temperatury pod pokrywą silnika.
  3. Utrzymuj akumulator w czystości
    Jeśli upał wywołał korozję na końcówkach biegunowych akumulatora, wyczyść rdzę, aby utrzymać optymalny poziom przepływu ładunku elektrycznego. Upewnij się, że połączenia z klemą także są czyste i nie występują żadne poluzowania.
  4. Stosuj tzw. ładowanie zachowawcze
    Ładowanie zachowawcze w okresie letnim może pomóc zminimalizować skutki spowodowanego przez upał samorozładowania, zwłaszcza jeśli nie będziesz korzystać z samochodu przez kilka dni.
  5. Badaj akumulator
    Poproś mechanika o regularne sprawdzanie akumulatora pod kątem poziomu naładowania. Jeśli masz trudności z uruchomieniem pojazdu, poproś też o sprawdzenie ogólnej sprawności układu elektrycznego. Jeśli wynik jakiejkolwiek części testu sięga lub przekracza zalecane minimum, lub jeśli akumulator ma fizyczne uszkodzenia, prawdopodobnie będzie trzeba go wymienić.

Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty