Powszechnie uważa się, że zima jest najtrudniejszą porą roku dla akumulatorów samochodowych, ponieważ ujemne temperatury są częstą przyczyną ich awarii. Jednak w rzeczywistości akumulatory mają gorszego wroga – letnie upały.
Ekstremalne upały są wyjątkowo szkodliwe dla wszystkich akumulatorów. Rosnąca temperatura przyspiesza reakcję elektrochemiczną zachodzącą w akumulatorze, potęgując jednocześnie naturalne zjawisko samorozładowania. Dlatego wystawione na wysokie temperatury akumulatory samochodowe wymagają częstszego ładowania, aby utrzymać wydajność na optymalnym poziomie (zwłaszcza podczas przechowywania lub dłuższego postoju pojazdu i ekspozycji słonecznej).
– Pozostawienie pojazdu w słońcu stwarza niekorzystne warunki dla akumulatora. Podczas upałów, gdy temperatura powietrza wynosi często powyżej 30°C, temperatura pod rozgrzaną maską pojazdu jest jeszcze wyższa – wyjaśnia Guido Scanagatta, Product Marketing Manager Transportation w Exide Technologies.
Wpływ wysokich temperatur na akumulatory jest tak duży, że producenci zwykle zalecają ich doładowywanie już po ekspozycji słonecznej przy 20°C. Co więcej, każde 10°C powyżej tej granicy dwukrotnie przyspiesza zjawisko samorozładowania.
– W szczególnie gorące dni (30°C i więcej) akumulator rozładowuje się dużo szybciej niż w innych warunkach – wyjaśnia ekspert Exide.
– Kiedy pojazd jest w ruchu codziennie, rozładowanie zwykle rekompensuje się poprzez doładowanie akumulatora podczas jazdy. Jednak, gdy z samochodu korzysta się rzadziej (wyjazd na wakacje, korzystanie z komunikacji miejskiej), poziom naładowania akumulatora systematycznie spada – dodaje.
Oprócz tego zagrożeniem dla akumulatora jest korozja kratek, która sukcesywnie zmniejsza materiał przewodzący, jednocześnie zwiększając wartość oporu wewnętrznego. W ten sposób stopniowo spada zdolność akumulatora do rozruchu.
– Problemy te dotyczą w szczególności akumulatorów długotrwale wystawianych na działanie wysokich temperatur. Niestety uszkodzenia wynikające z wpływu upalnych temperatur są nieodwracalne i ostatecznie jedynym wyjściem pozostaje wymiana – ostrzega Guido Scanagatta.
Postępujące samorozładowanie i korozja kratek, spowodowane upalną pogodą, mogą ujawnić się znacznie później, np. dopiero w chłodniejsze jesienne dni lub zimą, kiedy potrzeba więcej energii do uruchomienia silnika. Dlatego warto jest regularnie kontrolować stan i naładowanie akumulatora.
Jak zapobiegać samorozładowaniu akumulatora? – rady dla kierowców
- Zadbaj o odpowiedni poziom płynów
Aby zapobiec przegrzaniu silnika, regularnie wymieniaj i uzupełniaj olej. Sprawdzaj systematycznie poziom płyn w układzie chłodzenia. Jeśli posiadasz obsługowy akumulator kwasowo-ołowiowy, sprawdzaj poziom elektrolitu i uzupełniaj go wodą destylowaną (w przypadku akumulatora z dostępem do ogniw). - Parkuj w cieniu
Staraj się parkować samochód w zacienionym miejscu lub w garażu. W ten sposób zapobiegniesz szkodliwemu dla akumulatora wzrostowi temperatury pod pokrywą silnika. - Utrzymuj akumulator w czystości
Jeśli upał wywołał korozję na końcówkach biegunowych akumulatora, wyczyść rdzę, aby utrzymać optymalny poziom przepływu ładunku elektrycznego. Upewnij się, że połączenia z klemą także są czyste i nie występują żadne poluzowania. - Stosuj tzw. ładowanie zachowawcze
Ładowanie zachowawcze w okresie letnim może pomóc zminimalizować skutki spowodowanego przez upał samorozładowania, zwłaszcza jeśli nie będziesz korzystać z samochodu przez kilka dni. - Badaj akumulator
Poproś mechanika o regularne sprawdzanie akumulatora pod kątem poziomu naładowania. Jeśli masz trudności z uruchomieniem pojazdu, poproś też o sprawdzenie ogólnej sprawności układu elektrycznego. Jeśli wynik jakiejkolwiek części testu sięga lub przekracza zalecane minimum, lub jeśli akumulator ma fizyczne uszkodzenia, prawdopodobnie będzie trzeba go wymienić.
Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?