Do tej pory nie można było do Polski sprowadzać aut, które mają ponad 10 lat. Od początku przyszłego roku, zgodnie z umową o stowarzyszeniu Polski z UE, zakaz ten zostanie zniesiony. Jednocześnie od przyszłego roku obowiązywać będzie zerowe cło na auta produkowane w Europie i Turcji.
Aby nie było tak dobrze, rządowy zespół zaproponował, aby od początku 2002 r. zezwolić na pierwszą rejestrację w kraju tylko tych pojazdów, które spełniają normy emisji spalin Euro 2. Jednocześnie zespół zaproponował wprowadzenie nowych stawek akcyzy, zróżnicowanych według wieku pojazdów. Za auta nowe i takie, które mają nie więcej niż rok obowiązywałaby akcyza w obecnej wysokości (6 proc. dla aut z silnikami do 2 litrów i 15 proc. dla aut z większym silnikiem). Dla aut starszych do tej stawki bazowej
doliczałoby się akcyzę w wysokości wyliczonej według formuły 6,4 proc. razy wiek. Za auto trzyletnie akcyza wynosiłaby więc 25,2 proc. Maksymalna wysokość akcyzy na auta z importu wynosi 65 proc.
Rządowy zespół zaproponował też harmonogram obniżania ceł na auta spoza Europy (np. Japonii, USA).