Akcyza. Dealerzy aut popierają zmiany

(mm/ip)
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum
Związek Dealerów Samochodów i dealerzy samochodów z całej Polski rozpoczęli akcję wysyłania listów do posłów, mającą na celu przekonanie ich do poparcia projektu zmian opodatkowania akcyzą samochodów osobowych.

Dealerzy apelują do posłów, aby poparli nowy projekt ustawy, polegający na zastąpieniu dzisiejszego systemu akcyzowego, opartego o deklarację wartości pojazdu na rzecz ustalania wysokości podatku w oparciu o obiektywne i mierzalne parametry – normę emisji spalin EURO i pojemność skokową silnika. Jak podkreślają dzięki zmianie ustawy zniknie powszechny problem fałszowania umów i zaniżania wartości pojazdów używanych sprowadzanych do Polski. Zaznaczają, że nowa ustawa pozwoli także uczciwym sprzedawcom aut konkurować na rynku z nieuczciwymi handlarzami, oszukującymi Skarb Państwa i nabywców tychże pojazdów.

Związek Dealerów Samochodów i dealerzy samochodów popierają projekt nowej ustawy, jednak zdecydowanie postulują o wypracowanie w dalszych pracach legislacyjnych rozwiązań, zwalniających z tej daniny samochody dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 T. Według dealerów uzasadnienie objęcia nową daniną wszystkich samochodów, w tym pojazdów homologowanych jako N1 (ciężarowe), potrzebą uproszczenia sytemu i walką z patologią „pseudociężarówek”, nie uzasadnia poświęcenia w tym zakresie interesów uczciwie działających przedsiębiorców, dla których samochody takie stanowią podstawę ich codziennej działalności.

Co więcej, wysokość tego podatku po ostatniej modyfikacji stawek powodujących skokowy wzrost stawek dla pojemności powyżej 2000 cm3 z całą pewnością negatywnie wpłynie na finanse i konkurencyjność polskich przedsiębiorców. Ponadto, właśnie z uwagi na walory użytkowe tych pojazdów, montowane są w nich silniki o wyższych pojemnościach niż w samochodach osobowych. Dodatkowo należy także uwzględnić realną obawę o pogorszenie konkurencyjności polskich przedsiębiorstw w stosunku do firm z państw nas otaczających – gdzie wszelkie pojazdy użytkowe są zwolnione z podatków pośrednich.

Akcyza po nowemu

Aby poznać wysokość podatku należy pomnożyć wyjściową stawkę akcyzy, która zależna jest od pojemności silnika ze współczynnikiem zależnym od wieku pojazdu.

Na czym polega współczynnik deprecjacji? Współczynnik deprecjacji to wskaźnik zależy od wieku auta (czas liczony w miesiącach od pierwszej rejestracji w miesiącach). Wynosi on:

•2 miesiące i poniżej - 0,03
•od 3 do 4 miesięcy- 0,08
•od 5 do 6 miesięcy - 0,12
•od 7 do 12 miesięcy - 0,18
•od 13 do 24 miesięcy - 0,25
•od 25 do 36 miesięcy - 0,35
•od 37 do 48 miesięcy - 0,45
•od 49 do 60 miesięcy - 0,55
•od 61 do 72 miesięcy - 0,60
•od 73 do 84 miesięcy - 0,65
•od 85 do 96 miesięcy - 0,70
•od 97 do 108 miesięcy - 0,75
•od 109 do 120 miesięcy - 0,78
•od 121 do 132 miesięcy - 0,82
•od 133 do 144 miesięcy - 0,84
•od 145 do 156 miesięcy - 0,86
•od 157 do 168 miesięcy - 0,88
•169 miesięcy i powyżej- 0,90

Proponowane stawki akcyzy wyrażone w złotych

 Pojemność silnika

EURO 6

EURO 5

EURO 4

EURO 3 i starsze

od 2016 r.

od 2010 r. do 2015 r.

od 2005 r. do 2009 r.

od 2000 r. do 2004 r. i starsze

poniżej 1199 cm 3

1 000

2 000

2 300

3 500

1200–1499 cm 3

1 500

2 400

2 550

8 000

1500–1999 cm 3

1 950

3 120

3 320

10 000

2000–2499 cm 3

9 000

18 000

20 700

29 000

2500–2999 cm 3

14 000

25 000

32 000

40 000

3000–3499 cm 3

20 000

36 000

46 000

57 000

3500–3999 cm 3

27 000

42 000

62 000

76 000

4000 cm3 i powyżej

35 000

55 000

80 000

98 000

Nowe przepisy wejdą w życie prawdopodobnie na początku marca 2017 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty