Akcyzą objęte są samochody osobowe rejestrowane po raz pierwszy w Polsce. Dotyczy to zarówno aut nowych, jak i sprowadzanych z zagranicy. Obecnie obowiązują dwie stawki podatku akcyzowego: 3,1% wartości pojazdu dla samochodów o pojemności silników do 2.0 l i 18,6% dla pojazdów o pojemności silników powyżej 2.0 l.
Początkowo Ministerstwo Finansów chciało na nowych zasadach naliczać podatek według rocznika auta i jego pojemności. Największą akcyzą objęte miały zostać starsze pojazdy. Teraz ma pojawić się kolejne kryterium, tzw. wskaźnik deprecjacji.
Z nieoficjalnych informacji wynika, że aby poznać wysokość podatku należy pomnożyć wyjściową stawkę akcyzy, która zależna jest od pojemności silnika ze współczynnikiem zależnym od wieku pojazdu.
Na czym polega współczynnik deprecjacji? Współczynnik deprecjacji to wskaźnik zależy od wieku auta (czas liczony w miesiącach od pierwszej rejestracji w miesiącach). Wynosi on:
•2 miesiące i poniżej - 0,03
•od 3 do 4 miesięcy- 0,08
•od 5 do 6 miesięcy - 0,12
•od 7 do 12 miesięcy - 0,18
•od 13 do 24 miesięcy - 0,25
•od 25 do 36 miesięcy - 0,35
•od 37 do 48 miesięcy - 0,45
•od 49 do 60 miesięcy - 0,55
•od 61 do 72 miesięcy - 0,60
•od 73 do 84 miesięcy - 0,65
•od 85 do 96 miesięcy - 0,70
•od 97 do 108 miesięcy - 0,75
•od 109 do 120 miesięcy - 0,78
•od 121 do 132 miesięcy - 0,82
•od 133 do 144 miesięcy - 0,84
•od 145 do 156 miesięcy - 0,86
•od 157 do 168 miesięcy - 0,88
•169 miesięcy i powyżej- 0,90
Jak zakłada ministerstwo, zmiany mają promować nowsze auta i te, spełniające wyższe normy emisji spalin. W efekcie samochody starsze będę kupowane znaczniej rzadziej niż obecnie, a skutkiem ma być poprawa stanu technicznego pojazdów.
W odniesieniu do aut o niskich i średnich pojemnościach silnika (do 2,0 l) i w wieku do 11 lat, proponowane wartości akcyzy są zbliżone do obecnych. Niekiedy są nawet niższe. Stawki wzrosną dla pojazdów starszych niż 12 lat, spełniających normy Euro III i niższe. Stawki akcyzy wzrosną w niewielkim stopniu dla niskich pojemności i w większym dla pojazdów o wysokiej pojemności. W projekcie nie wspomina się o samochodach hybrydowych i elektrycznych.
Proponowane stawki akcyzy wyrażone w złotych
Pojemność silnika | EURO 6 | EURO 5 | EURO 4 | EURO 3 i starsze |
od 2016 r. | od 2010 r. do 2015 r. | od 2005 r. do 2009 r. | od 2000 r. do 2004 r. i starsze | |
poniżej 1199 cm 3 | 1 000 | 2 000 | 2 300 | 3 500 |
1200–1499 cm 3 | 1 500 | 2 400 | 2 550 | 8 000 |
1500–1999 cm 3 | 1 950 | 3 120 | 3 320 | 10 000 |
2000–2499 cm 3 | 9 000 | 18 000 | 20 700 | 29 000 |
2500–2999 cm 3 | 14 000 | 25 000 | 32 000 | 40 000 |
3000–3499 cm 3 | 20 000 | 36 000 | 46 000 | 57 000 |
3500–3999 cm 3 | 27 000 | 42 000 | 62 000 | 76 000 |
4000 cm3 i powyżej | 35 000 | 55 000 | 80 000 | 98 000 |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?