ADAC wykonało zimowy test opon całorocznych. Co wykazał?

Adam Mirosiński
Fot. Michelin
Fot. Michelin
Udostępnij:
Czy opony całoroczne sprawdzą się w warunkach zimowych? Ocenili to specjaliści z niemieckiego automobilklubu ADAC, którzy próbom w różnych warunkach poddali siedem modeli ogumienia.

Opona całoroczna – jak sama nazwa wskazuje – to produkt, który ma służyć zarówno w warunkach letnich, przy upałach, na suchej lub mokrej nawierzchni, jak i w trakcie zimy, kiedy na drodze zalega śnieg, a słupek rtęci w termometrze spada poniżej zera. To spore wyzwanie, bo w grę wchodzi zastosowanie odpowiedniego bieżnika i mieszanki sprawdzającej się w szerokim zakresie temperatur.

Cudów nie ma

Specjaliści twierdzą, że ogumienie tworzone z myślą o konkretnych warunkach pogodowych zawsze będzie lepsze niż uniwersalne. Dlaczego? Miękka mieszanka opon zimowych, bogata w krzemionkę, doskonale spisuje się w niskich temperaturach i zapewnia lepszą przyczepność na mrozie. Ponadto zimówki mają dużą liczbę tzw. lamelek, czyli nacięć poprawiających przyczepność na śniegu. W oponach całorocznych ich liczba musi być mniejsza, aby uniknąć nadmiernego odkształcania się klocków bieżnika przy dużych prędkościach w trakcie jazdy po suchym, nagrzanym asfalcie.

Po co w takim razie producenci wprowadzają na rynek opony całoroczne? U podstaw decyzji o ich wyborze (zamiast dwóch kompletów: letniego i zimowego), w większości przypadków stoi argument finansowy, a dokładniej rzecz biorąc – oszczędności wynikające z możliwości uniknięcia sezonowej wymiany ogumienia.

„Opony całoroczne, choć pozwalają na pewne oszczędności, skierowane są do dość wąskiej grupy kierowców. Należą do nich przede wszystkim osoby jeżdżące niewiele, czyli kilka tysięcy kilometrów w ciągu roku, poruszające się głównie w obrębie miasta oraz posiadające samochody o niskiej mocy silnika” – wyjaśnia Łukasz Bazarewicz z AlejaOpon.pl.

„Przed oponami całorocznymi stawia się nierealne zadanie połączenia optymalnych właściwości w niezwykle zróżnicowanych warunkach, a to nie jest możliwe. W niskich temperaturach opony całoroczne nie zapewnią przyczepności takiej, jak zimowe, a na suchej i rozgrzanej nawierzchni nie będą hamować tak skutecznie, jak letnie. W dodatku miękka mieszanka gumy w okresie letnim ulega szybszemu zużyciu, a bieżnik z lamelami generuje większy hałas i opory toczenia. W związku z tym opony całoroczne nigdy nie będą w stanie zapewnić bezpieczeństwa na poziomie opon stworzonych z myślą o konkretnej porze roku” – twierdzą eksperci z Motointegrator.pl.

Ich zdaniem jedyną zaletą używania ogumienia całorocznego przekładającą się na bezpieczeństwo jest to, że dzięki niemu kierowca jest lepiej przygotowany na nagłe zmiany aury i niespodziewane opady śniegu.

[page_break]

Test prawdę Ci powie

Fot. Michelin
Fot. Michelin

Tezy o konieczności pójścia na kompromis w przypadku opon całorocznych potwierdzają wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez niemieckie ADAC. Wzięło w nim udział siedem modeli ogumienia całorocznego, przy czym tylko dwa – Michelin CrossClimate i Vredestein Quatrac 5 – zanotowały wynik stawiający je na równi z dobrymi (chociaż nie bardzo dobrymi) zimówkami. Trzem oponom przyznano oceny dostateczne, a dwóm – Bridgestone A001 i Hankook Kinergy 4S H740 XL – niedostateczne.

Co ciekawe, CrossClimate – przynajmniej według Michelin – nie jest oponą całoroczną, a… letnią posiadającą jednocześnie homologację zimową. Jak zwał, tak zwał – wynik ma przyzwoity, chociaż tę samą notę uzyskał Vredestein Quatrac 5, którego bez żadnego skrępowania i marketingowego zadęcia producent określa mianem ogumienia całorocznego.

Przeglądając tabelę z wynikami ADAC należy wziąć pod uwagę, że w Niemczech im niższa uzyskana ocena, tym wynik jest lepszy. To przeciwieństwo polskich standardów, gdzie zwykle wyższa ocena oznacza lepszy wynik. Nie zmienialiśmy jednak metodologii, aby nie wprowadzać zamieszania.

Test opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R16 V (do 240 km/h). Próby wykonano na Volkswagenie Golfie VII

 

Marka/model

Sucha

nawierzchnia

 

Mokra nawierzchnia

Jazda

po śniegu

Jazda

po lodzie

Hałas

Oszczędność

paliwa

Odporność

na zużycie

Ocena

końcowa

 

 

 

 

Procentowa wartość oceny

15%

30%

20%

10%

5%

10%

10%

100%

 

Michelin

CrossClimate XL

2,2

2,5

3,4

2,3

2,7

1,6

1,5

 

 

+ Najlepsze w teście wyniki na suchej i mokrej nawierzchni oraz pod kątem wpływu na spalanie i zużycie ogumienia

– Słabe na śniegu

Vredestein

Quatrac 5

3,4

3,4

2,8

2,4

2,9

1,8

2,0

3,4

 

+ Relatywnie niski wpływ na zużycie paliwa

– Słabe na suchej i mokrej nawierzchni, niezbyt dobre również na śniegu

Nokian

Weatherproof XL

3,8

2,9

1,8

2,9

2,8

2,2

2,5

3,8

 

+ Najlepsze wyniki na śniegu

– Słabe na suchej nawierzchni, niezbyt dobre również na mokrej i lodzie

Goodyear

Vector 4Season G2 XL

3,9

2,5

2,1

2,3

2,7

2,1

2,0

3,9

 

+ Jeden z dwóch najlepszych wyników na mokrej nawierzchni, dobre też na śniegu i lodzie

– Słabe na oblodzonej nawierzchni

Pirelli

Cinturato All Season

3,8

3,1

3,9

2,3

3,1

2,0

2,0

3,9

 

+ Relatywnie dobre na oblodzonej nawierzchni

– Słabe na suchej i zaśnieżonej nawierzchni

Bridgestone

A001*

4,2

2,8

4,9

2,9

3,3

2,8

2,5

4,9

 

+ Brak

– Bardzo słabe na suchej i zaśnieżonej nawierzchni, relatywnie wysoki wpływ na zużycie paliwa

Hankook

Kinergy 4S H740 XL

4,0

5,0

2,7

2,6

3,2

1,8

2,5

5,0

 

+ Relatywnie niski wpływ na zużycie paliwa

– Bardzo słabe na mokrej nawierzchni, słabe także na suchej

Dla porównania**

 

Dobra opona letnia

1,4

2,0

5,5

4,0



2,8



5,5

 

+ Szczególnie dobre na suchej i mokrej nawierzchni

– Bardzo słabe na śniegu i słabe na oblodzonej nawierzchni

Dobra opona zimowa

3,6

2,1

2,4

2,8



2,5



3,6

 

+ Szczególnie dobre na mokrej nawierzchni, dobre na śniegu

– Słabe na suchej nawierzchni (testowane latem)

 

LEGENDA: 0,5-1,5 – bardzo dobry; 1,6-2,5 – dobry; 2,6-3,5 – zadowalający;**3,6-4,5 – dostateczny; 4,6-5,5 – niedostateczny**

* przygotowywana do wprowadzenia do produkcji

** opony letnie i zimowe również były testowane, przy czym całkowita liczba punktów nie uwzględnia wyników w próbach hałasu i odporności na zużycie

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie