Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ABS skończył 25 lat

pim
Mimo, że pierwsze samochody jeździły znacznie wolniej od dzisiejszych, już wówczas zdarzało się, że zamiast stanąć, auto sunęło dalej na zablokowanych kołach.

Problemy z blokowaniem kół podczas hamowania są niemal tak stare jak samochody. Mimo, że pierwsze samochody jeździły znacznie wolniej od dzisiejszych, już wówczas zdarzało się, że zamiast stanąć, auto sunęło
dalej na zablokowanych kołach.


ABS skończył 25 lat

Testowanie pierwszych systemów ABS - po lewej
stronie nawierzchnia o dobrej przyczepności,
po lewej śliska.

Nad próbami uniknięcia takiej sytuacja konstruktorzy łamali sobie głowy
już od początku XX wieku. Pierwsze "urządzenie zapobiegające blokowaniu
kół podczas hamowania" Bosch zgłosił do opatentowania już w 1936 roku.
Do seryjnej produkcji systemów nie doszło jednak jeszcze przez ponad 40
lat. Kolejne prototypowe systemy miały jednak sporo wad, działały zbyt
wolno i były za drogie do seryjnej produkcji.
W 1964 roku Bosch rozpoczął próby z systemem ABS. Pierwsze rezultaty
osiągnięto dwa lata później. Samochody miały krótszą drogę hamowania, lepszą
sterowność i stabilność podczas jazdy w zakrętach. Zdobyte wówczas doświadczenia
wykorzystano w konstruowaniu systemu ABS1, którego elementy do dziś stosowane
są także w we współczesnych systemach. ABS 1 już w 1970 roku zaczął spełniać
swoje zadania, ale był nadmiernie skomplikowany - zawierał 1000 elementów
analogowych. A dodatkowo ich trwałość i niezawodność nie były jeszcze wystarczające,
by system trafił do produkcji. Wprowadzenie techniki cyfrowej pozwoliło
zmniejszyć ilość elementów do 140. Mimo to nawet we współczesnych systemach
spotyka się jeszcze elementy, które były w ABS 1.


ABS skończył 25 lat

Późne lata 70. - ABS pojawia się w mercedesach.

Ostatecznie dopiero druga generacja ABS, po 14 latach badań była na
tyle sprawna i bezpieczna, że zdecydowano się wprowadzić ją do produkcji.
Wciąż jednak było to drogie rozwiązanie. Kiedy wprowadzano je w 1978 roku
otrzymały go luksusowe limuzyny - najpierw mercedes klasy S a potem BMW
serii 7. Mimo to w ciągu 8 lat wyprodukowano milion układów ABS. w roku
1999 liczba wyprodukowanych systemów ABS przekroczyła 50 mln. W ciągu 25
lat koszty produkcji kolejnych generacji ABS zmniejszyły się na tyle, że
dziś system ten jest oferowany nawet do małych, tanich samochodów. Obecnie
ABS ma 90 proc. sprzedawanych w Europie Zachodniej. Od połowy 2004 mają
go mieć wszystkie auta.
Przez cały czas inżynierowie dążą do uproszczenia systemu, zredukowania
ilości jego elementów (co zwiększy niezawodność) i zmniejszenia wagi.
Rozwijają się także funkcje i możliwości systemu, który teraz umożliwia
elektroniczny rozdział siły hamowania między osiami.


ABS skończył 25 lat

Podczas hamownaia na łuku samochód bez ABS
szybciej wpada w poślizg.

ABS stał się także bazą do opracowania takich systemów jak wprowadzona
na rynek w 1987 roku ASR, zapobiegający poślizgom podczas przyspieszania
oraz elektroniczny system kontroli trakcji ESP. To rozwiązanie, zaprezentowane
przez Boscha w 1995 roku, poprawia stabilność nie tylko podczas hamowania
i przyspieszania, ale i w innych sytuacjach, np. podczas jazdy po łukach
na śliskiej nawierzchni. Nie tylko może on wyhamowywać poszczególne koła,
ale też obniża moc silnika, w sytuacjach zagrożenia poślizgiem.
Jak działa ABS
W każdym kole zamontowane są czujniki, które informują o zagrożeniu
zablokowaniem koła. Jeżeli ono nastąpi, system zmniejsza ciśnienie w przewodzie
hamulcowym biegnącym do blokującego się koła. Kiedy znowu zaczyna się ono
normalnie obracać, ciśnienie wraca do normy i hamulce znowu zaczynają wyhamowywać
koło. Ten sam schemat powtarza się przy każdym zablokowaniu koła, kiedy
kierowca wciska hamulec. Cały cykl jest bardzo szybki, stąd wrażenie pulsowania,
jakby krótkich uderzeń w kołach.
Cudów nie czyni
Na śliskiej nawierzchni auto wyposażone w ABS zatrzyma się wcześniej,
niż auto bez tego systemu, które część drogi hamowania "prześlizga" na
zablokowanych kołach. Na nawierzchni o dobrej przyczepności auto z ABS
zatrzymuje się jednak dalej niż samochód, który zdziera opony zablokowanych
kół, zostawiając za sobą czarny ślad gumy. To samo dotyczy luźnych nawierzchni
- piasku czy szutru.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty