
Dostępność torów kartingowych pozwala każdemu zmierzyć się ze znajomymi w wyścigu gokartów. Przed tym jednak warto poznać podstawy tego sportu.
Pierwsze zawody kartingowe w Polsce zorganizowano w 1960 roku w Częstochowie. Od tego czasu ten sport stał się rozrywką prawie dla każdego, bo na torach w specjalnie przygotowanych gokartach mogą ścigać się nawet czterolatkowie, dla których początkowa zabawa może przerodzić się w zawodową karierę. Tak jak to było w przypadku Roberta Kubicy.
Gokarty to najkrócej mówiąc małe czterokołowe pojazdy napędzane silnikiem o pojemności od 60 do 120 cm sześć. Są też gokarty napędzane silnikami elektrycznymi. Pozbawienie ich mechanizmu różnicowego sprawia, że nawet w zakrętach koła kręcą się z tą samą prędkością obrotową. Dzięki temu gokart łatwiej wpada w poślizg nadsterowny, ale też lepiej przyspiesza na prostych. Waga gokartu i jego cena zależą oczywiście od konkretnego modelu.
Najpopularniejszą formą jazdy dla amatorów jest wykupienie biletu czasowego. Jeździmy po torze z grupą kierowców i staramy się wykręcić, jak najlepszy czas jednego okrążenia. Jedna sesja trwa zazwyczaj 8-10 minut i pozwala na przejechanie kilkudziesięciu okrążeń toru.
Większość torów organizuje też mini-zawody podczas których to przeprowadzane są eliminacje i wyścig finałowy. Wpisowe na ta takie zawody kosztuje nas co prawda więcej niż pojedyncza jazda, jednak podczas zawodów czeka nas więcej wyścigów.
Jazdę na gokartach po torach o betonowej lub bitumicznej nawierzchni mogą rozpocząć nawet czterolatkowie, dla których przygotowano specjalne, mniejsze konstrukcje.
- Przygodę z wyścigami w tym wieku powinny rozpocząć dzieci, które marzą o zawodowym ściganiu. Amatorską jazdę rozpocząć może każdy, jedynym warunkiem do korzystania ze standardowego gokartu jest wzrost. Trzeba mieć więc minimum 120 centymetrów wzrostu, żeby móc sprawnie jeździć - podkreśla Paweł Przybylik z tyskiego toru Autodrom.
Przygodę z kartingiem najlepiej zaczynać na torach halowych o równej, betonowej nawierzchni. Tory asfaltowe, zwłaszcza jeśli są nierówne, mogą stanowić większe wyzwanie.
Co powinniśmy wiedzieć przed pierwszą jazdą?
Personel toru zawsze przed wyścigiem uczy kierowców podstaw bezpieczeństwa i funkcjonowania gokartu.
- Po pierwsze, w czasie wyścigu pod żadnym warunkiem nie wolno wysiadać z gokarta czy wystawiać nóg poza ramy pojazdu - mówi Przybylik.
Opuścić pojazd można dopiero, gdy pozwoli na to obsługa toru. Ta reguła obowiązuje także w boksach.
Na torze kartingowym obowiązują również inne reguły. Chęć opuszczenia gokarta lub inne problemy - na przykład zgaśnięcie silnika - musimy zasygnalizować obsłudze toru, która przy użyciu flag i sygnalizacji świetlnej dba o bezpieczeństwo wyścigu. Musimy pamiętać o tym, że nie jesteśmy sami na torze. Poza tym na torze nie powinniśmy doprowadzać do zderzeń i musimy pamiętać o zachowaniu bezpiecznej odległości między pojazdami.
Zobacz też: Największy to kartingowy dla amatorów w Polsce (FOTO, FILM)
Gokarty amatorskie, dostępne na halowych torach, nie są wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Na pewno jednak żaden instruktor nie wypuści nas na tor bez kasku.
- Do podstawowego osprzętu amatora należy kask. To podstawa naszego bezpieczeństwa na torze - dodaje Przybylik. - Cała reszta osprzętu jest opcją, która może jednak okazać się bardzo potrzebna. Warto zaopatrzyć się w specjalne rękawice, które zapewniają nam lepszą kontrolę kierownicy i zabezpieczają nasze dłonie przed obrażeniami w razie wypadkiem. Jazda amatorska nie powinna być jednak dla nas niebezpieczna. Jeżeli będziemy przestrzegać reguł, które przed pierwszą jazdą nakreśli nam instruktor, nie powinno stać się nam nic złego.
Bardziej zaawansowani gokartowcy mogą zaopatrzyć się w specjalistyczne obuwie z wąskimi czubkami i na płaskiej podeszwie, pozwalające na sprawniejszą obsługę pedałów pojazdu. Profesjonaliści korzystają też z ochraniaczy na żebra, tułów czy kręgi szyjne, które w razie wypadku chronią nasze ciało. Dopełnieniem stroju jest kombinezon wykonany z niepalnego materiału odpornego na rozerwanie.
Znaczenie flag
Na torze stosowane są flag w czterech wzorach:
- szachownica oznacza start i zakończenie wyścigu;
- żółta flaga ostrzegawcza informuje o zdarzeniu na torze, np. wypadku. Flaga ta zobowiązuje nas do zwolnienia i zabrania nam wyprzedzania innych zawodników;
- flaga niebieska sygnalizuje, że jesteśmy dublowani przez szybszego zawodnika i powinniśmy ułatwić mu wyprzedzenie nas;
- flaga czerwona zatrzymuje wyścig.
Oprócz flag stosowane są także zielone i czerwone światła - zazwyczaj przy wyjeździe z boksów. Kierowcy powinni się bezwzględnie do nich stosować.
Jak poruszać się po torze kartingowym, czyli nauka jazdy gokartem w weekend
Tory gokartowe dla amatorów projektowane są w sposób minimalizujący potrzebę użycia hamulca. Ma to na celu ograniczenie sytuacji zablokowania kół, z którym nie każdy amator mógłby sobie dać radę. Hamuje się, a raczej zwalnia gokarta poprzez zdjęcie nogi z pedału gazu czy balans ciałem. Pamiętajmy, że gokart jest niewiele cięższy od nas. Mimo, że tory posiadają przeważnie kilka ostrych zakrętów, nie powinniśmy mieć problemów z ich pokonaniem. Służyć temu ma też poznanie specyfiki toru, które przeprowadza się zawsze przed wyścigiem. Pierwsze okrążenia warto przejechać wolniej właśnie po to, by nauczyć się toru i uzyskiwać lepsze czasy na kolejnych kółkach.
Warto pamiętać, żeby przed pokonaniem zakrętu dohamować zanim się na nim znajdziemy - na prostych kołach. Unikniemy wtedy zarzucenia tyłem pojazdu. Poślizgom tylnej osi sprzyja brak mechanizmu różnicowego i to, że hamulce zazwyczaj działają tylko na tylne koła. Warto pamiętać także o tym, żeby gaz do podłogi wciskać przy wyprostowanych kołach. Mocne dodanie gazu przy skręconej kierownicy może skończyć się obróceniem pojazdu w miejscu. Zwłaszcza jeśli opony są zimne, a nawierzchnia toru brudna.
Nie zapominajmy o tym, że opony gokarta muszą się nagrzać. Optymalną temperaturę opon uzyskamy dopiero po kilku okrążeniach, wtedy też możemy wykręcić lepsze czasy.
Ważne jest, żeby osobno hamować, przyspieszać i skręcać. W zakręty najlepiej wjeżdżać od zewnętrznej strony toru i wykorzystywać całą jego szerokość. Skręty kierownicą (bez wspomagania) powinny być zdecydowane. Im mniejsza liczba korekt, tym lepiej.
Doświadczeni kartingowcy wykorzystują zalety pojazdów z napędem na tylną oś i niektóre zakręty przejeżdżają poślizgiem. Taka technika jazdy wymaga jednak ćwiczeń.
Jazda gokartami może być fantastyczną rozrywką. Sama wprawa jednak nie wystarczy nam by wykorzystać wszystkie jego możliwości. Dlatego też wiele torów kartingowych ma w swojej ofercie akademię nauki jazdy, z której korzystają zarówno młodzi adepci tego sportu jak i dojrzali kierowcy chcący poprawić swoje umiejętności jazdy na gokartach.
Krzysztof Żyła
Oto lista torów kartingowych w największych miastach Polski:
BIAŁYSTOK
Sadkarting Białystok, ul. Szosa Knyszyńska 17
Tor kartingowy Białystok, al. Jana Pawła II 52
Techman Kart Białystok, ul. Wrocławska 20
Jurajski Park Dinozaurów Wasilków Jurowce, ul. Nadawki
BYDGOSZCZ
Racing Kamat Bydgoszcz, ul. Toruńska 101
Kartodrom Bydgoski Bydgoszcz, ul. Białogardza 7
Tor Kartingowy Bydgoszcz, ul. Fordońska 116
GŁOGÓW
Tor Kartingowy Głogów, ul. Poniatowskiego 12
GORZÓW WIELKOPOLSKI
Tor Kartingowy Gorzów Wielkopolski, ul. Słowiańska
GÓRNY ŚLĄSK
Zobacz: Gokarty w województwie śląskim. Sprawdź tory kartingowe na Śląsku
Emotion Karting Bytom, Aleja Nowaka-Jeziorańskiego 25
Adrenalina Sosnowiec, Chemiczna 12
WRT Tychy, Przemysłowa 55
Autodrom Sosnowiec, Stawowa 4
Zyg Zak Bielsko-Biała, Legionów 26
Coolkart Bielsko-Biała, Sarni Stok 2
JELENIA GÓRA
KF1-KARTING Jelenia Góra, ul. Kilińskiego 19
Makarat Jelenia Góra, ul. Zarzecze
KIELCE
F1Gokart Kielce, ul. Hubalczyków
Kart Racing Center Kielce, ul. Warszawska 26
Tor kartingowy Kielce, ul. Robotnicza 7
KOSZALIN
Motopark Koszalin, ul. Gnieźnieńska 8
KRAKÓW
Zobacz: Gokarty w Krakowie. Sprawdź tory kartingowe w Krakowie i poznaj tajniki tego motosportu
Motodrom Kraków, Aleja Pokoju
WRT Kraków, Nowolipki 3
Elikart Kraków, Gromadzka 66
GoKarting (w budowie) Kraków, Domagały 25
LEGNICA
Speed Race Legnica, ul. Piłsudskiego 84
Tor Kartingowy Legnica, ul. Asnyka 6
LUBIN
Mała Monza Lubin, ul. Jana Pawła II 3
LUBLIN
Cartmax Lublin, al. Spółdzielczości Pracy 36
Tor Kartingowy Lublin ul. Zemborzycka 85
ŁÓDŹ
Gokart Arena Łódź, Smugowa 19
OPOLE
Le Mans Opole, ul. Wrocławska 154
Tor kartingowy Opole, ul. Magazynowa 4
Tor Kartingowy Opole, ul. Kępska 10b
OSTROŁĘKA
Tor Kartingowy Ostrołęka, ul. Warszawska 41
POZNAŃ
Zobacz: Gokarty w Poznaniu. Sprawdź tory kartingowe w Poznaniu
Poznań Indoor Karting Poznań, Bolesława Krzywoustego 72
Le Mans Poznań, Szwajcarska 14
RADOM
Kart ACTION Radom, ul. Żeromskiego 102
Tor Kartingowy Radom, ul. Grzecznarowskiego 28
Tor Kartingowy Radom, ul. Warszawska 17-21
RZESZÓW
ICF Karting Rzeszów, ul. Mikołaja Reja 12
Tor Kartingowy Rzeszów, ul. Hoffmanowej 19
MKarts Rzeszów Kolbuszowa, ul. Piłsudskiego 90d
SŁUPSK
For Speed Słupsk Luleminko 1
SUWAŁKI
Halowy Tor Kartingowy Sejny, ul. Łąkowa 26
Tor Kartingowy Suwałki, ul. Sikorskiego 21
SZCZECIN
Silver Gokart Center Szczecin, Rondo Hermana Hakena
Tor Gokartowy Szczecin, al. Wojska Polskiego 237a
Tor Gokartowy Szczecin, ul. Ku Słońcu
Karting Gryf Darłowo, al. Wojska Polskiego 43
TRÓJMIASTO
Zobacz też: Gokarty w Trójmieście. Sprawdź tory kartingowe w Gdańsku, Gdyni i Sopocie
Pit Stop Gdynia, ul. Węglowa
Pit Stop Gdańsk, ul. Pokoleń Lechii Gdańsk
Kart Center Sopot, 3 maja 69
WAŁBRZYCH
Tor Kartingowy Wałbrzych, ul. Długa 56
WARSZAWA
Formuła M1 Warszawa, Aleja Piłsudskiego 1
Grand Prix Warszawa, Aleje Jerozolimskie 179
F1 Karting Warszawa, Jagiellońska 82
Racing Center Warszawa, Modularna 3
Pole Position Bemowo Warszawa, Powstańców Śląskich 126
Pole Position Ursynów Warszawa, Pileckiego 91
WROCŁAW
Zobacz też: Gokarty we Wrocławiu. Sprawdź tory kartingowe we Wrocławiu
Mała Monza (w budowie) Wrocław, Bielany Wrocławskie
WRC Wrocław, Buforowa 2
Le Mans Wrocław, Aleja Śląska 1
ZAMOŚĆ
Olikart Zamość, ul. Kilińskiego 74
TOR CROSSOWY Zamość, ul. Braterstwa Broni
Tor Kartingowy Biłgoraj, ul. Motorowa
ZIELONA GÓRA
Andar 1 Zielona Góra, Dąbrówki 1
WallraV Race Center, Stary Kisielin Zatorze 1
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Szwecja wyprowadza wojsko na ulice. "Żaden kraj w Europie nie jest w takiej sytuacji"
- Jaka będzie jesień? Sprawdź w naszym quizie, czy znasz jesienne przysłowia
- Jesienny trening mózgu dla bystrzaków. Czy rozwiążesz 12 zagadek? QUIZ
- Lista imion zakazanych w Polsce! Urzędnik nie pozwoli ci tak nazwać dziecka!