ABC kartingu: rodzaje gokartów, tory w Polsce, technika jazdy. Poradnik

krzysztof.zyla
ABC kartingu. Co warto wiedzieć zanim wsiądziesz do gokarta?
ABC kartingu. Co warto wiedzieć zanim wsiądziesz do gokarta?
Karting to nie tylko sposób na zabawę z przyjaciółmi jak choćby gra w kręgle, ale też przedszkole sportu motorowego. Oto, co każdy amator jazdy gokartami, wiedzieć powinien.
ABC kartingu. Co warto wiedzieć zanim wsiądziesz do gokarta?
ABC kartingu. Co warto wiedzieć zanim wsiądziesz do gokarta?

Dostępność torów kartingowych pozwala każdemu zmierzyć się ze znajomymi w wyścigu gokartów. Przed tym jednak warto poznać podstawy tego sportu.

Pierwsze zawody kartingowe w Polsce zorganizowano w 1960 roku w Częstochowie. Od tego czasu ten sport stał się rozrywką prawie dla każdego, bo na torach w specjalnie przygotowanych gokartach mogą ścigać się nawet czterolatkowie, dla których początkowa zabawa może przerodzić się w zawodową karierę. Tak jak to było w przypadku Roberta Kubicy.

Gokarty to najkrócej mówiąc małe czterokołowe pojazdy napędzane silnikiem o pojemności od 60 do 120 cm sześć. Są też gokarty napędzane silnikami elektrycznymi. Pozbawienie ich mechanizmu różnicowego sprawia, że nawet w zakrętach koła kręcą się z tą samą prędkością obrotową. Dzięki temu gokart łatwiej wpada w poślizg nadsterowny, ale też lepiej przyspiesza na prostych. Waga gokartu i jego cena zależą oczywiście od konkretnego modelu.

Najpopularniejszą formą jazdy dla amatorów jest wykupienie biletu czasowego. Jeździmy po torze z grupą kierowców i staramy się wykręcić, jak najlepszy czas jednego okrążenia. Jedna sesja trwa zazwyczaj 8-10 minut i pozwala na przejechanie kilkudziesięciu okrążeń toru.

Większość torów organizuje też mini-zawody podczas których to przeprowadzane są eliminacje i wyścig finałowy. Wpisowe na ta takie zawody kosztuje nas co prawda więcej niż pojedyncza jazda, jednak podczas zawodów czeka nas więcej wyścigów.

Jazdę na gokartach po torach o betonowej lub bitumicznej nawierzchni mogą rozpocząć nawet czterolatkowie, dla których przygotowano specjalne, mniejsze konstrukcje.

- Przygodę z wyścigami w tym wieku powinny rozpocząć dzieci, które marzą o zawodowym ściganiu. Amatorską jazdę rozpocząć może każdy, jedynym warunkiem do korzystania ze standardowego gokartu jest wzrost. Trzeba mieć więc minimum 120 centymetrów wzrostu, żeby móc sprawnie jeździć - podkreśla  Paweł Przybylik z tyskiego toru Autodrom.

Przygodę z kartingiem najlepiej zaczynać na torach halowych o równej, betonowej nawierzchni. Tory asfaltowe, zwłaszcza jeśli są nierówne, mogą stanowić większe wyzwanie.

Co powinniśmy wiedzieć przed pierwszą jazdą?

Personel toru zawsze przed wyścigiem uczy kierowców podstaw bezpieczeństwa i funkcjonowania gokartu.

- Po pierwsze, w czasie wyścigu pod żadnym warunkiem nie wolno wysiadać z gokarta czy wystawiać nóg poza ramy pojazdu - mówi Przybylik.

Opuścić pojazd można dopiero, gdy pozwoli na to obsługa toru. Ta reguła obowiązuje także w boksach.

Na torze kartingowym obowiązują również inne reguły. Chęć opuszczenia gokarta lub inne problemy - na przykład zgaśnięcie silnika - musimy zasygnalizować obsłudze toru, która przy użyciu flag i sygnalizacji świetlnej dba o bezpieczeństwo wyścigu. Musimy pamiętać o tym, że nie jesteśmy sami na torze. Poza tym na torze nie powinniśmy doprowadzać do zderzeń i musimy pamiętać o zachowaniu bezpiecznej odległości między pojazdami.

Zobacz też: Największy to kartingowy dla amatorów w Polsce (FOTO, FILM)

Gokarty amatorskie, dostępne na halowych torach, nie są wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Na pewno jednak żaden instruktor nie wypuści nas na tor bez kasku.

- Do podstawowego osprzętu amatora należy kask. To podstawa naszego bezpieczeństwa na torze - dodaje Przybylik. - Cała reszta osprzętu jest opcją, która może jednak okazać się bardzo potrzebna. Warto zaopatrzyć się w specjalne rękawice, które zapewniają nam lepszą kontrolę kierownicy i zabezpieczają nasze dłonie przed obrażeniami w razie wypadkiem. Jazda amatorska nie powinna być jednak dla nas niebezpieczna. Jeżeli będziemy przestrzegać reguł, które przed pierwszą jazdą nakreśli nam instruktor, nie powinno stać się nam nic złego.

Bardziej zaawansowani gokartowcy mogą zaopatrzyć się w specjalistyczne obuwie z wąskimi czubkami i na płaskiej podeszwie, pozwalające na sprawniejszą obsługę pedałów pojazdu. Profesjonaliści korzystają też z ochraniaczy na żebra, tułów czy kręgi szyjne, które w razie wypadku chronią nasze ciało. Dopełnieniem stroju jest kombinezon wykonany z niepalnego materiału odpornego na rozerwanie.

Znaczenie flag

Na torze stosowane są flag w czterech wzorach:

  • szachownica oznacza start i zakończenie wyścigu;
  • żółta flaga ostrzegawcza informuje o zdarzeniu na torze, np. wypadku. Flaga ta zobowiązuje nas do zwolnienia i zabrania nam wyprzedzania innych zawodników;
  • flaga niebieska sygnalizuje, że jesteśmy dublowani przez szybszego zawodnika i powinniśmy ułatwić mu wyprzedzenie nas;
  • flaga czerwona zatrzymuje wyścig.

Oprócz flag stosowane są także zielone i czerwone światła - zazwyczaj przy wyjeździe z boksów. Kierowcy powinni się bezwzględnie do nich stosować.

Jak poruszać się po torze kartingowym, czyli nauka jazdy gokartem w weekend

Tory gokartowe dla amatorów projektowane są w sposób minimalizujący potrzebę użycia hamulca. Ma to na celu ograniczenie sytuacji zablokowania kół, z którym nie każdy amator mógłby sobie dać radę. Hamuje się, a raczej zwalnia gokarta poprzez zdjęcie nogi z pedału gazu czy balans ciałem. Pamiętajmy, że gokart jest niewiele cięższy od nas. Mimo, że tory posiadają przeważnie kilka ostrych zakrętów, nie powinniśmy mieć problemów z ich pokonaniem. Służyć temu ma też poznanie specyfiki toru, które przeprowadza się zawsze przed wyścigiem. Pierwsze okrążenia warto przejechać wolniej właśnie po to, by nauczyć się toru i uzyskiwać lepsze czasy na kolejnych kółkach.

Warto pamiętać, żeby przed pokonaniem zakrętu dohamować zanim się na nim znajdziemy - na prostych kołach. Unikniemy wtedy zarzucenia tyłem pojazdu. Poślizgom tylnej osi sprzyja brak mechanizmu różnicowego i to, że hamulce zazwyczaj działają tylko na tylne koła. Warto pamiętać także o tym, żeby gaz do podłogi wciskać przy wyprostowanych kołach. Mocne dodanie gazu przy skręconej kierownicy może skończyć się obróceniem pojazdu w miejscu. Zwłaszcza jeśli opony są zimne, a nawierzchnia toru brudna.

Nie zapominajmy o tym, że opony gokarta muszą się nagrzać. Optymalną temperaturę opon uzyskamy dopiero po kilku okrążeniach, wtedy też możemy wykręcić lepsze czasy.

Ważne jest, żeby osobno hamować, przyspieszać i skręcać. W zakręty najlepiej wjeżdżać od zewnętrznej strony toru i wykorzystywać całą jego szerokość. Skręty kierownicą (bez wspomagania) powinny być zdecydowane. Im mniejsza liczba korekt, tym lepiej.

Doświadczeni kartingowcy wykorzystują zalety pojazdów z napędem na tylną oś i niektóre zakręty przejeżdżają poślizgiem. Taka technika jazdy wymaga jednak ćwiczeń.

Jazda gokartami może być fantastyczną rozrywką. Sama wprawa jednak nie wystarczy nam by wykorzystać wszystkie jego możliwości. Dlatego też wiele torów kartingowych ma w swojej ofercie akademię nauki jazdy, z której korzystają zarówno młodzi adepci tego sportu jak i dojrzali kierowcy chcący poprawić swoje umiejętności jazdy na gokartach. 

Krzysztof Żyła

Oto lista torów kartingowych w największych miastach Polski:

BIAŁYSTOK

Sadkarting Białystok, ul. Szosa Knyszyńska 17

Tor kartingowy Białystok, al. Jana Pawła II 52

Techman Kart Białystok, ul. Wrocławska 20

Jurajski Park Dinozaurów Wasilków Jurowce, ul. Nadawki 

BYDGOSZCZ

Racing Kamat Bydgoszcz, ul. Toruńska 101

Kartodrom Bydgoski Bydgoszcz, ul. Białogardza 7

Tor Kartingowy Bydgoszcz, ul. Fordońska 116 

GŁOGÓW

Tor Kartingowy Głogów, ul. Poniatowskiego 12 

GORZÓW WIELKOPOLSKI

Tor Kartingowy Gorzów Wielkopolski, ul. Słowiańska 

GÓRNY ŚLĄSK

Zobacz: Gokarty w województwie śląskim. Sprawdź tory kartingowe na Śląsku

Emotion Karting  Bytom, Aleja Nowaka-Jeziorańskiego 25

Adrenalina Sosnowiec, Chemiczna 12

WRT Tychy, Przemysłowa 55

Autodrom Sosnowiec, Stawowa 4

Zyg Zak Bielsko-Biała, Legionów 26

Coolkart Bielsko-Biała, Sarni Stok 2

JELENIA GÓRA

KF1-KARTING Jelenia Góra, ul. Kilińskiego 19 

Makarat Jelenia Góra, ul. Zarzecze 

KIELCE

F1Gokart Kielce, ul. Hubalczyków

Kart Racing Center Kielce, ul. Warszawska 26

Tor kartingowy Kielce, ul. Robotnicza 7 

KOSZALIN

Motopark Koszalin, ul. Gnieźnieńska 8 

KRAKÓW

Zobacz: Gokarty w Krakowie. Sprawdź tory kartingowe w Krakowie i poznaj tajniki tego motosportu 

Motodrom Kraków, Aleja Pokoju

WRT Kraków, Nowolipki 3

Elikart Kraków, Gromadzka 66

GoKarting (w budowie) Kraków, Domagały 25

LEGNICA

Speed Race Legnica, ul. Piłsudskiego 84

Tor Kartingowy Legnica, ul. Asnyka 6 

LUBIN

Mała Monza Lubin, ul. Jana Pawła II 3 

LUBLIN

Cartmax Lublin, al. Spółdzielczości Pracy 36

Tor Kartingowy Lublin ul. Zemborzycka 85 

ŁÓDŹ

Gokart Arena Łódź, Smugowa 19

OPOLE

Le Mans Opole, ul. Wrocławska 154

Tor kartingowy Opole, ul. Magazynowa 4

Tor Kartingowy Opole, ul. Kępska 10b 

OSTROŁĘKA

Tor Kartingowy Ostrołęka, ul. Warszawska 41 

POZNAŃ

Zobacz: Gokarty w Poznaniu. Sprawdź tory kartingowe w Poznaniu

Poznań Indoor Karting Poznań, Bolesława Krzywoustego 72

Le Mans Poznań, Szwajcarska 14

RADOM

Kart ACTION Radom, ul. Żeromskiego 102

Tor Kartingowy Radom, ul. Grzecznarowskiego 28

Tor Kartingowy Radom, ul. Warszawska 17-21 

RZESZÓW

ICF Karting Rzeszów, ul. Mikołaja Reja 12

Tor Kartingowy Rzeszów, ul. Hoffmanowej 19

MKarts Rzeszów Kolbuszowa, ul. Piłsudskiego 90d 

SŁUPSK

For Speed Słupsk Luleminko 1 

SUWAŁKI

Halowy Tor Kartingowy Sejny, ul. Łąkowa 26

Tor Kartingowy Suwałki, ul. Sikorskiego 21 

SZCZECIN

Silver Gokart Center Szczecin, Rondo Hermana Hakena

Tor Gokartowy Szczecin, al. Wojska Polskiego 237a

Tor Gokartowy Szczecin, ul. Ku Słońcu

Karting Gryf Darłowo, al. Wojska Polskiego 43 

TRÓJMIASTO

Zobacz też: Gokarty w Trójmieście. Sprawdź tory kartingowe w Gdańsku, Gdyni i Sopocie

Pit Stop Gdynia, ul. Węglowa

Pit Stop Gdańsk, ul. Pokoleń Lechii Gdańsk

Kart Center Sopot, 3 maja 69

WAŁBRZYCH

Tor Kartingowy Wałbrzych, ul. Długa 56 

WARSZAWA

Formuła M1 Warszawa, Aleja Piłsudskiego 1

Grand Prix Warszawa, Aleje Jerozolimskie 179

F1 Karting Warszawa, Jagiellońska 82

Racing Center Warszawa, Modularna 3

Pole Position Bemowo Warszawa, Powstańców Śląskich 126

Pole Position Ursynów Warszawa, Pileckiego 91

WROCŁAW

Zobacz też: Gokarty we Wrocławiu. Sprawdź tory kartingowe we Wrocławiu

Mała Monza (w budowie) Wrocław, Bielany Wrocławskie

WRC Wrocław, Buforowa 2

Le Mans Wrocław, Aleja Śląska 1 

ZAMOŚĆ

Olikart Zamość, ul. Kilińskiego 74

TOR CROSSOWY Zamość, ul. Braterstwa Broni

Tor Kartingowy Biłgoraj, ul. Motorowa 

ZIELONA GÓRA

Andar 1 Zielona Góra, Dąbrówki 1

WallraV Race Center, Stary Kisielin Zatorze 1 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie