A4 Avant 1,9 TDI kontra Lybra SW 1,9 JTD

Ryszar Polit
Audi A4 Avant uchodzi za wzór niezawodnego i nowoczesnego pojazdu w swojej klasie. Oferuje sporo miejsca we wnętrzu i godziwe warunki podróż
Audi A4 Avant uchodzi za wzór niezawodnego i nowoczesnego pojazdu w swojej klasie. Oferuje sporo miejsca we wnętrzu i godziwe warunki podróż
Udostępnij:
Wydawać by się mogło, że porównywanie włoskiego stylu Lybry z niemiecką precyzją A4 nie ma sensu. Okazuje się jednak, że Lancia może stanowić konkurencję dla Audi.

Marka Lancia jest w naszym kraju prawie zapomniana, a szkoda, ponieważ model Lybra zasługuje na zainteresowanie. Zrobił na nas tak dobre wrażenie, że postanowiliśmy porównać go z wzorcowym Audi A4. Dla niektórych bowiem, Audi jest wciąż gwarantem najwyższej jakości i poziomu technicznego. Oba auta wybraliśmy w wersji kombi.
 

Audi A4 Avant uchodzi za wzór niezawodnego i nowoczesnego pojazdu w swojej klasie. Oferuje sporo miejsca we wnętrzu i godziwe warunki podróż
Audi A4 Avant uchodzi za wzór niezawodnego i nowoczesnego pojazdu w swojej klasie. Oferuje sporo miejsca we wnętrzu i godziwe warunki podróż

W przeszłości nadwozie typu kombi służyło do przewożenia sporych pakunków, wkładanych do obszernego bagażnika.

Lancia Lybra SW jest niewątpliwie samochodem rzadziej spotykanym na naszych ulicach. Wyróżnia się nie tylko ciekawym wyglądem, lecz również
Lancia Lybra SW jest niewątpliwie samochodem rzadziej spotykanym na naszych ulicach. Wyróżnia się nie tylko ciekawym wyglądem, lecz również

Teraz czasy się zmieniły, bagażniki kombiaków znacznie zmalały, a specjaliści od marketingu tłumaczą, że na wakacje trzeba zabierać gruby portfel, a nie walizki. Prezentowane samochody, Labcia Lybra SW (Station Wagon) i Audi A4 Avant również zbudowano według nowej mody. Bagażniki są małe, ale za to nadwozia - piękne. Z palety jednostek napędowych oferowanych do obu modeli zdecydowaliśmy się na silniki wysokoprężne.

 

Cechy szczególne

 

Oprócz niezbyt dużych bagażników, co jest cechą obu konkurentów, Audi i Lancia mają zgrabne nadwozia. Audi jest dłuższe i ma nieco większy rozstaw osi od Lancii, co przekłada się na

Wysokoprężny silnik 1,9 TDI o mocy 100 KM okazał się wystarczająco mocny i oszczędniejszy niż jednostka napędowa Lancii. Na wolnych obrotach
Wysokoprężny silnik 1,9 TDI o mocy 100 KM okazał się wystarczająco mocny i oszczędniejszy niż jednostka napędowa Lancii. Na wolnych obrotach

przestronność wnętrza. W aucie niemieckim jest nieco więcej miejsca na nogi osób siedzących na tylnej kanapie. Wystrój wnętrza i kształt tablicy przyrządów Audi jest zupełnie inny niż w Lancii, w której uwagę zwraca duży wyświetlacz. W obu

Dzięki mocniejszemu silnikowi wysokoprężnemu 1,9 JTD/115 KM Lancia okazała się autem nieco szybszym od Audi. Podczas normalnej jazdy różnice
Dzięki mocniejszemu silnikowi wysokoprężnemu 1,9 JTD/115 KM Lancia okazała się autem nieco szybszym od Audi. Podczas normalnej jazdy różnice

autach precyzja wykonania wnętrza i jakość użytych materiałów są na wysokim poziomie. Bagażnik Audi ma objętość 440 l, a Lancii jest o 20 l mniejszy. Po złożeniu tylnej kanapy w obu autach uzyskuje się równą podłogę.

 

Silnik

 

Istotne różnice dotyczą silników stosowanych przez Audi i Lancię. Lybrę napędza wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 1,9 l i mocy 115 KM zasilana układem common rail. Natomiast silnik Audi zasilany jest pompowtryskiwaczami i z 1,9 l osiąga moc 100 KM. Obie jednostki napędowe są doładowane turbosprężarką o zmiennej geometrii turbiny. Podczas jazdy nie ma większych różnic między pracą obu silników. Oba są elastyczne i chętne do pracy. Ze względu na zasilanie pompowtryskiwaczami silnik Audi na wolnych obrotach jest głośniejszy i ... zużywa mniej paliwa. W mieście różnica na korzyść Audi wynosi aż 1,4 l na 100 km. Silnik Lancii uzyskuje wyższy maksymalny moment obrotowy i między innymi dlatego,

Charakterystyczna dla Audi tablica przyrządów może nie jest piękna, ale czytelna. Czerwone podświetlenie wskaźników nie wszystkim się podoba
Charakterystyczna dla Audi tablica przyrządów może nie jest piękna, ale czytelna. Czerwone podświetlenie wskaźników nie wszystkim się podoba

Lacia jest bardziej dynamiczna od Audi. W codziennej eksploatacji różnica w czasach rozpędzania nie jest aż tak istotna.  

 

Wrażenia z jazdy

 

Własności jezdne obu pojazdów są bez zarzutu. W Audi zastosowano zawieszenie wielowahaczowe z przodu i z tyłu, pełni ono świetnie swoją rolę. Pewności siebie dodają seryjnie montowane: układ kontroli trakcji - ESP, układ ABS i system

Lancia ma ciekawie zaprojektowane wnętrze, z doskonale widocznym wyświetlaczem na konsoli środkowej. Pokazuje on wskazania komputera pokłado
Lancia ma ciekawie zaprojektowane wnętrze, z doskonale widocznym wyświetlaczem na konsoli środkowej. Pokazuje on wskazania komputera pokłado

zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu - ASR. Lancia pozbawiona jest tych udogodnień, oferując w standardzie jedynie układ ABS. Tylne zawieszenie jest również wielowahaczowe, z przodu zastosowano klasyczne kolumny McPhersona. Zawieszenie Lancii jest bardziej miękkie niż w Audi. Dzięki niskiemu poziomowi hałasu, nawet bardzo długa jazda w obu autach nie jest męcząca, co mieliśmy możliwość sprawdzić. Oba pojazdy są bardzo oszczędne i na trasie bez trudu można przejechać na pełnym zbiorniku ponad 1100 kilometrów. Samochód niemiecki ma skuteczniejszy układ hamulcowy. 

 

Podsumowanie

 

Chociaż Audi ma prawie same zalety, być może nie wszyscy są nim zachwyceni. Dla nabywców poszukujących oryginalnego i nie mniej eleganckiego auta Lybra wydaje się interesującą propozycją. Nie ustępuje Audi jakością wykonania i jest od niego nieco szybsza. Jeżeli Lancii czegoś brakuje to elektronicznych układów -  kontroli trakcji (ESP) i zapobiegającego poślizgowi kół przy ruszaniu (ASR). Być może dlatego jest tańsza od Audi. Opisywana wersja Lybry SW kosztuje 106 100 zł, za lepiej wyposażonego Audi trzeba dopłacić jeszcze 13 100 zł. 

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

                                  Audi A4 Avant               Lybra Kombi

Przestronność wnętrza              +

Silnik                                                                  +

Poziom hałasu                                       remis

Hamulce                               +       

Dynamika                                                             +       

Zużycie paliwa                       +       

Nowoczesność konstrukcji                        remis  

Wyposażenie                         +

 

Wybrane dane techniczne:

 

                           Audi A4 Avant 1,9 TDI     Lybra SW 1,9 JTD

                        

Typ silnika                               diesel                diesel

Ilość cylindrów/zaworów                4/8                    4/8

Pojemność skokowa (cm3):            1896                   1910

Moc maksymalna (KM/obr/min):    100/4000             115/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 250/1900             275/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):        12,5                   11,3

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): 11,2               10,1

Prędkość maksymalna (km/h):         191                     190

Głośność (IV b.)przy 100 km/h (dB)*:  66                    66

Droga hamowania od 100 km/h (m):   39,8                    40,8

Pojemność bagażnika (dm3):       440/1184              420/1300

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):    70                       60

Zużycie paliwa: trasa/miasto(dm3/100km): 4,5/7,0       4,8/8,4

Długość x szerokość x wysokość (cm):                455 x 177 x 143                     447 x 175 x 147

Rozstaw osi (cm):                    265                          260

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):2/12             2/12

Cena (zł):                               119 200             106 100 

 

* - pomiar wg ADAC

 

 

Wyposażenie seryjne:

 

                                                                A 4 Avant                             Lybra LS Plus

Poduszki powietrzne                                         6                                           6

Układ ABS                                                       s                                           s

Układ zapobiegający poślizgowi

kół przy ruszaniu ASR                                      s                                           o

Układ kontroli stabilności toru jazdy ESP            s                                           o

Wspomaganie układu kierowniczego                  s                                           s

Centralny zamek                                             s                                           s

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne      s/o                                        s/s                                    

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka   s                                           s

Klimatyzacja automatyczna/dwustrefowa           s/-                                         -/s

Radioodtwarzacz                                              o                                           s

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie