Marka Lancia jest w naszym kraju prawie zapomniana, a szkoda, ponieważ model Lybra zasługuje na zainteresowanie. Zrobił na nas tak dobre wrażenie, że postanowiliśmy porównać go z wzorcowym Audi A4. Dla niektórych bowiem, Audi jest wciąż gwarantem najwyższej jakości i poziomu technicznego. Oba auta wybraliśmy w wersji kombi.
W przeszłości nadwozie typu kombi służyło do przewożenia sporych pakunków, wkładanych do obszernego bagażnika.
Teraz czasy się zmieniły, bagażniki kombiaków znacznie zmalały, a specjaliści od marketingu tłumaczą, że na wakacje trzeba zabierać gruby portfel, a nie walizki. Prezentowane samochody, Labcia Lybra SW (Station Wagon) i Audi A4 Avant również zbudowano według nowej mody. Bagażniki są małe, ale za to nadwozia - piękne. Z palety jednostek napędowych oferowanych do obu modeli zdecydowaliśmy się na silniki wysokoprężne.
Cechy szczególne
Oprócz niezbyt dużych bagażników, co jest cechą obu konkurentów, Audi i Lancia mają zgrabne nadwozia. Audi jest dłuższe i ma nieco większy rozstaw osi od Lancii, co przekłada się na
przestronność wnętrza. W aucie niemieckim jest nieco więcej miejsca na nogi osób siedzących na tylnej kanapie. Wystrój wnętrza i kształt tablicy przyrządów Audi jest zupełnie inny niż w Lancii, w której uwagę zwraca duży wyświetlacz. W obu
autach precyzja wykonania wnętrza i jakość użytych materiałów są na wysokim poziomie. Bagażnik Audi ma objętość 440 l, a Lancii jest o 20 l mniejszy. Po złożeniu tylnej kanapy w obu autach uzyskuje się równą podłogę.
Silnik
Istotne różnice dotyczą silników stosowanych przez Audi i Lancię. Lybrę napędza wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 1,9 l i mocy 115 KM zasilana układem common rail. Natomiast silnik Audi zasilany jest pompowtryskiwaczami i z 1,9 l osiąga moc 100 KM. Obie jednostki napędowe są doładowane turbosprężarką o zmiennej geometrii turbiny. Podczas jazdy nie ma większych różnic między pracą obu silników. Oba są elastyczne i chętne do pracy. Ze względu na zasilanie pompowtryskiwaczami silnik Audi na wolnych obrotach jest głośniejszy i ... zużywa mniej paliwa. W mieście różnica na korzyść Audi wynosi aż 1,4 l na 100 km. Silnik Lancii uzyskuje wyższy maksymalny moment obrotowy i między innymi dlatego,
Lacia jest bardziej dynamiczna od Audi. W codziennej eksploatacji różnica w czasach rozpędzania nie jest aż tak istotna.
Wrażenia z jazdy
Własności jezdne obu pojazdów są bez zarzutu. W Audi zastosowano zawieszenie wielowahaczowe z przodu i z tyłu, pełni ono świetnie swoją rolę. Pewności siebie dodają seryjnie montowane: układ kontroli trakcji - ESP, układ ABS i system
zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu - ASR. Lancia pozbawiona jest tych udogodnień, oferując w standardzie jedynie układ ABS. Tylne zawieszenie jest również wielowahaczowe, z przodu zastosowano klasyczne kolumny McPhersona. Zawieszenie Lancii jest bardziej miękkie niż w Audi. Dzięki niskiemu poziomowi hałasu, nawet bardzo długa jazda w obu autach nie jest męcząca, co mieliśmy możliwość sprawdzić. Oba pojazdy są bardzo oszczędne i na trasie bez trudu można przejechać na pełnym zbiorniku ponad 1100 kilometrów. Samochód niemiecki ma skuteczniejszy układ hamulcowy.
Podsumowanie
Chociaż Audi ma prawie same zalety, być może nie wszyscy są nim zachwyceni. Dla nabywców poszukujących oryginalnego i nie mniej eleganckiego auta Lybra wydaje się interesującą propozycją. Nie ustępuje Audi jakością wykonania i jest od niego nieco szybsza. Jeżeli Lancii czegoś brakuje to elektronicznych układów - kontroli trakcji (ESP) i zapobiegającego poślizgowi kół przy ruszaniu (ASR). Być może dlatego jest tańsza od Audi. Opisywana wersja Lybry SW kosztuje 106 100 zł, za lepiej wyposażonego Audi trzeba dopłacić jeszcze 13 100 zł.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Audi A4 Avant Lybra Kombi
Przestronność wnętrza +
Silnik +
Poziom hałasu remis
Hamulce +
Dynamika +
Zużycie paliwa +
Nowoczesność konstrukcji remis
Wyposażenie +
Wybrane dane techniczne:
Audi A4 Avant 1,9 TDI Lybra SW 1,9 JTD
Typ silnika diesel diesel
Ilość cylindrów/zaworów 4/8 4/8
Pojemność skokowa (cm3): 1896 1910
Moc maksymalna (KM/obr/min): 100/4000 115/4000
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 250/1900 275/2000
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): 12,5 11,3
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): 11,2 10,1
Prędkość maksymalna (km/h): 191 190
Głośność (IV b.)przy 100 km/h (dB)*: 66 66
Droga hamowania od 100 km/h (m): 39,8 40,8
Pojemność bagażnika (dm3): 440/1184 420/1300
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 70 60
Zużycie paliwa: trasa/miasto(dm3/100km): 4,5/7,0 4,8/8,4
Długość x szerokość x wysokość (cm): 455 x 177 x 143 447 x 175 x 147
Rozstaw osi (cm): 265 260
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):2/12 2/12
Cena (zł): 119 200 106 100
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
A 4 Avant Lybra LS Plus
Poduszki powietrzne 6 6
Układ ABS s s
Układ zapobiegający poślizgowi
kół przy ruszaniu ASR s o
Układ kontroli stabilności toru jazdy ESP s o
Wspomaganie układu kierowniczego s s
Centralny zamek s s
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne s/o s/s
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka s s
Klimatyzacja automatyczna/dwustrefowa s/- -/s
Radioodtwarzacz o s
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?