Ziemia o objętości sześciu piramid Cheopsa będzie wydobyta podczas budowy autostrady A-1. Zużyte zostanie też 15 mln litrów oleju napędowego, który pozwoliłby ciężarówce okrążyć ziemię 2,5 tysiąca razy!
Budowa autostrady A-1 to ogromna inwestycja. Potwierdzają to obliczenia specjalistów.
- Szacuje się, że przy budowie A-1 zostaną wykonane prace ziemne o łącznej objętości 15,6 mln m3
- mówi Małgorzata Dobosz, menedżer sekcji komunikacji Skanska-NDI, wykonawcy prac. - A zatem w ciągu 2,5 roku przemieścimy materiały ziemne o objętości sześciu piramid Cheopsa.

Tylko do budowy pierwszych 90 km autostrady zużytych zostanie 100 tys. m3
betonu, 1,6 mln ton masy bitumicznej oraz 157 tys. ton cementu. Przy budowie A-1 w szczytowym momencie pracować będzie od 250 do 300 pracowników umysłowych i 1100 fizycznych. Na budowie pojawi się też około 500 maszyn, nie licząc pojazdów transportowych. Koparki będą zaopatrzone w komputery. System GPS (Satelitarny System Nawigacyjny) pozwoli operatorowi na wykonywanie prac z dokładnością do jednego centymetra.
Budowa A-1 na odcinku Gdańsk - Nowe Marzy (90 km) przewidziana jest na lata 2005 - 2008. Tę część autostrady podzielono w projekcie na dwa fronty, każdy złożony z trzech sekcji. Na sekcji II Stanisławie - Swarożyn, na której obecnie prowadzone są prace, powstanie najdłuższa na autostradzie estakada. Będzie liczyła aż 260 m. Powstanie ponadto siedem węzłów drogowych i tyle samo punktów pobierania opłat, zlokalizowanych dokładnie w miejscach dzielących autostradę na poszczególne sekcje. Staną dwie wytwórnie mas bitumicznych, 86 obiektów mostowych i 6 parkingów, po 3 z każdej strony autostrady. A-1 będzie miała 4 pasy, po 2 w każdą stronę. Szerokość pasa wyniesie 3,75 m.
Prace przygotowawcze pod budowę prowadzone są obecnie w Goszynie, w gm. Tczew. Powstają tam drogi serwisowe technologiczne, którymi będzie się poruszał ciężki sprzęt. W związku z coraz większym tempem i kolejnymi etapami prac przy autostradzie Skanska-NDI cały czas prowadzi nabór pracowników. Obecnie poszukiwani są specjaliści ds. komunikacji, administracji, geodeci, kierownicy budów o różnych specjalnościach, inżynierowie budowy i projektów oraz asystentki.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?