85-lecie fuzji Laurin & Klement i Škody

(ip)
Fot. Skoda:Pierwszy Laurin & Klement z 8 cylindrowym silnikiem z 1907 roku
Fot. Skoda:Pierwszy Laurin & Klement z 8 cylindrowym silnikiem z 1907 roku
Škoda Auto świętuje 85-lecie fuzji z firmą Škoda Plzeň, po której otrzymała swą dzisiejszą nazwę oraz logo.

Škoda Auto świętuje 85-lecie fuzji z firmą Škoda Plzeň, po której otrzymała swą dzisiejszą nazwę oraz logo.

To strategiczne partnerstwo trwało do 1945 roku, kiedy rząd upaństwowił najważniejsze firmy przemysłowe.
Tuż przed II Wojną Światową, Václav Klement szukał odpowiedniego

Fot. Skoda:Pierwszy Laurin & Klement z 8 cylindrowym silnikiem z 1907 roku
Fot. Skoda:Pierwszy Laurin & Klement z 8 cylindrowym silnikiem z 1907 roku

partnera dla swojej firmy. Aby pozostać konkurencyjną w obliczu masowej ekspansji, firma potrzebowała dużych inwestycji w rozbudowę fabryki i zakup maszyn. W trudnych powojennych czasach fuzja stała się więc koniecznością.
 
Szef Škoda Auto Archive, Lukáš Nachtmann wyjaśnia: "ednim kapitałem, znaną nazwą, a także wyraźną obecnością na rynku i gotowością do częściowego zaprzestania swojej produkcji, firma poszukująca jednocześnie nowych sposobów na poszerzenie swojego portfolio. Dokładnie taka była Škoda Plzeň." 
 
20 lipca 1925 roku zlokalizowana w Mladá Boleslav firma połączyła się z Akciová společnost (wcześniej Škodovy Závody), mającą swoją siedzibę w Pilsen. W wyniku tej fuzji, wzrosło znaczenie oddziału Škody w Pilsen, którego działalność rozpoczęła się kilka lat wcześniej, w 1919 roku. Przeniosła ona część produkcji dużych luksusowych limuzyn Hispano-Suiza,

Fot. Skoda:Skoda - Hispano-Suiza 25 (100 KM)z 1926 roku
Fot. Skoda:Skoda - Hispano-Suiza 25 (100 KM)z 1926 roku

a zarysowana na rozległą skalę modernizacja fabryki umożliwiła rozpoczęcie produkcji seryjnej kilku nowych modeli.
 
Niezależna firma L&K (Laurin a Klement), została wycofana z rejestru firm pod koniec grudnia 1925 roku, ale jej logo jeszcze przez kilka następnych lat widniało na osłonie chłodnicy kilku modeli i nawet zostało wzbogacone o dobrze znaną wszystkim uskrzydloną strzałę. 
 
Podczas II Wojny Światowej, wszystkie firmy wchodzące w skład grupy Škoda zmieniły profil produkcji na zbrojeniowy. Po wojnie, 27 października 1945 roku, firma została upaństwowiona i grupa Škody została podzielona na dwie odrębne firmy. "Pomimo kilku prób i propozycji, jakie wyszły z naszej strony, rząd zadecydował o tym, że współpraca między Mladá Boleslav i Pilsen jest już niepotrzebna.", dodał Lukáš Nachtmann.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Pirat drogowy w Lublinie

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie