80 lat motocykli BMW

Jerzy Witaszczyk
Udostępnij:
Przed 80 laty na rynku pojawił się pierwszy motocykl BMW, produkowany seryjnie. Był to model R32...

Przed 80 laty na rynku pojawił się pierwszy motocykl BMW, produkowany seryjnie. Był to model R32, w którym na stalowej rurowej ramie został umieszczony
silnik przeciwbieżny. Był on ustawiony poprzecznie do osi pojazdu i zblokowany
ze skrzynią biegów. Napęd na tylne koło był przekazywany za pośrednictwem
wałka z przegubami. Taki układ stał się charakterystyczny dla jednośladów
tej marki.
Kilka lat później pojawił się kolejny motocykl oznaczony biało-niebieską
szachownicą BMW. Był wyposażony w dwucylindrowy silnik o pojemności 750
ccm ze sprężarką. Jego kierowca Ernst Henne ustanowił na nim w 1929 roku
motocyklowy rekord prędkości, osiągając szybkość 216,05 km/h. Dziewięć
lat później, ten sam kierowca ustanowił "wieczny" rekord prędkości. Motocykl
BMW z półlitrowym, doładowanym silnikiem przejechał trasę między Monachium
a Ingolstadt z prędkością 279,5 km/h. Jeszcze dziś ta prędkość robi wrażenie.
Rekord ten dotrwał aż do 1950 roku.
Mimo posiadania dobrych motocykli i dobrych kierowców, fabryka z Ingolstadt
nie zanotowała wielu sukcesów w sporcie motocyklowym. W tej dziedzinie
jednym z największych sukcesów było zwycięstwo George'a Meiera w 1939 w
kategorii Senior Tourist Trophy na angielskiej wyspie Man. Meier dysponował
motocyklem BMW Kompressor z silnikiem o pojemności 500 ccm.
Motocykle BMW były pojazdami pożądanymi przez fanów motoryzacji. W Polsce
w okresie powojennym, niemal do końca lat 60. wciąż wiele było jednośladów
ze znakiem BMW. Pochodziły one przede wszystkim z zasobów Wehrmachtu. Prawdziwą
nobilitacją było posiadanie modelu Sahara, który w tamtych siermiężnych
czasach zastępował samochód rodzinny, gdyż oprócz miejsca dla kierowcy
i pasażera, dysponował trzecim miejscem w bocznym koszu. Był to bodaj jedyny
motocykl z napędzanym kołem wózka. Był to niezawodny pojazd, czemu trudno
się dziwić, skoro był konstruowany specjalnie dla Africa Korps, walczącego
pod dowództwem "Lisa Pustyni" generała Erwina Rommla.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie