60 lat Garbusa

Ryszard Polit
Udostępnij:
Najpopularniejszy samochód wszech czasów – VW Garbus – obchodzi w tym roku 60. rocznicę powstania. W 1945 r. uruchomiono seryjną produkcję tego pojazdu, który opracowano przed II wojną światową.
Najpopularniejszy samochód wszech czasów - VW Garbus -  obchodzi w tym roku 60. rocznicę powstania. W 1945 r. uruchomiono seryjną produkcję tego pojazdu, który opracowano przed II wojną światową.
Fot. VW: Typ 60 - prototyp z 1936 roku był wzorowany na modelu czechosłowackiej Tatry. Miał chłodzony powietrzem silnik typu bokser umieszczony z tyłu.
Fot. VW: Typ 60 - prototyp z 1936 roku był wzorowany na modelu czechosłowackiej Tatry. Miał chłodzony powietrzem silnik typu bokser umieszczony z tyłu. Takie rozwiązania obniżały koszty produkcji.

 

Historia Garbusa jest równie pokrzywiona jak jego dach. Rozpoczęła się w 1934 roku, gdy Ferdinand Porsche w obecności ministra transportu III Rzeszy wygłosił expose o potrzebie produkcji "auta ludowego". Pomysł ten odpowiadał życzeniom Adolfa Hitlera, który widział potrzebę rozpoczęcia

Fot. VW: Wersja seryjna z 1938 r. W latach 1940- 1944 wyprodukowano tylko 630 sztuk „cywilnych” Garbusów.
Fot. VW: Wersja seryjna z 1938 r. W latach 1940- 1944 wyprodukowano tylko 630 sztuk „cywilnych” Garbusów.

produkcji nieskomplikowanego w budowie pojazdu ... wojskowego.

 

Dyktator określił więc, że silnik nowego auta ma być chłodzony powietrzem i powinien znajdować się z tyłu, co obniża koszty produkcji. Ferdynand Porsche wraz z grupą współpracowników ochoczo zabrał się do pracy. Ochota była

Fot. VW: Władza chciała się pochwalić – tryumfalny przejazd ulicami Berlina pod Bramą Brandenburską w 1938 r. Obywatele byli zadowoleni.
Fot. VW: Władza chciała się pochwalić – tryumfalny przejazd ulicami Berlina pod Bramą Brandenburską w 1938 r. Obywatele byli zadowoleni.

tym większa, że chwilowo nie miał innego zajęcia. Co prawda Opel w 1935 r. produkował tanie modele - P 4 w cenie 1450 marek i Olympia, ale Niemcy czekali na nowy samochód, dzielnie wpłacając przedpłaty do banku. Z tych pieniędzy powstała w 1938 r. fabryka w Wolfsburgu, która rozpoczęła produkcję Garbusa dostosowanego do potrzeb wojskowych. Stosownych przeróbek dokonał zespół pod

Fot. VW: Jedna z kilku wojskowych wersji Garbusa – Typ 166 (amfibia) z 1942 r.
Fot. VW: Jedna z kilku wojskowych wersji Garbusa – Typ 166 (amfibia) z 1942 r.

kierunkiem Ferdynanda Porsche. W 1939 r. wybuchła wojna. W latach 1940- 1944 wyprodukowano tylko 630 sztuk "cywilnych" Garbusów.

 

Po wojnie zakłady oferowano różnym producentom, którzy jednak nie byli nimi zainteresowani. W tej sytuacji alianci uruchomili produkcję przedwojennego auta, który okazał się przebojem. Niemcy nazwali go chrabąszcz, Polacy - garbus,

Fot. VW: Po wojnie alianci rozpoczęli produkcję garbusa, który dość niespodziewanie stał się hitem eksportowym Niemiec.
Fot. VW: Po wojnie alianci rozpoczęli produkcję garbusa, który dość niespodziewanie stał się hitem eksportowym Niemiec.

Amerykanie - beetle, a meksykańczycy - escarabajo. Solidny, prosty i funkcjonalny pojazd zdobywał rynki całego niemal świata. Był uwielbiany na wszystkich kontynentach i systematycznie unowocześniany.

 

W 1967 r. Volkswagen przegrał proces z firmą Tatra o naruszenie patentów i wypłacił 3 miliony marek odszkodowania. Okazało się bowiem, że konstruktorzy

Fot. VW: W latach 50. (zdjęcie z 1955 r.) Garbus uchodził za pojazd niezwykle elegancki.
Fot. VW: W latach 50. (zdjęcie z 1955 r.) Garbus uchodził za pojazd niezwykle elegancki.

Garbusa za bardzo wzorowali się na przedwojennym modelu Tatra Typ 78. Nie miało to jednak żadnego wpływu na popularność Garbusa. W 1972 r. pobito rekord produkcji Forda T - 15 mln egzemplarzy, a w 1981 r. świętowano wyprodukowanie 20 milionowego Volkswagena.

Fot. VW: W 1955 r. wyprodukowano milion Garbusów.
Fot. VW: W 1955 r. wyprodukowano milion Garbusów.

Na płycie podłogowej Garbusa w latach 60. wytwarzano piękne coupe - Karmann-Ghia Typ 14 oraz wersję kabriolet. Na początku lat 70. popyt na Garbusa zaczął maleć, ale na szczęście dla Volkswagena z powodzeniem zastąpił go model Golf, wprowadzony w 1974 r. Produkcji Garbusa w Niemczech zaprzestano w 1978 r., ale kontynuowano ją w Ameryce Południowej, aż do 2003 roku.

 

Fot. VW: W 1949 r. uruchomiono wersję kabriolet. Produkcji podjęła się mała niemiecka firma Karmann.
Fot. VW: W 1949 r. uruchomiono wersję kabriolet. Produkcji podjęła się mała niemiecka firma Karmann.
Fot. VW: Niezwykle urodziwe nadwozie miał pojazd produkowany na bazie Garbusa – Karmann-Ghia. Na zdjęciu wersja z 1972 r. – obecnie ceniony model ko
Fot. VW: Niezwykle urodziwe nadwozie miał pojazd produkowany na bazie Garbusa – Karmann-Ghia. Na zdjęciu wersja z 1972 r. – obecnie ceniony model kolekcjonerski.
Fot. VW: Chociaż główna koncepcja auta pozostała niezmieniona, pojazd nieustannie modernizowano. Na zdjęciu wersja z 1974 r.
Fot. VW: Chociaż główna koncepcja auta pozostała niezmieniona, pojazd nieustannie modernizowano. Na zdjęciu wersja z 1974 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. VW: Zgodnie z panującą modą, w pierwszych Garbusach umieszczano przydatny flakonik na kwiaty.
Fot. VW: Zgodnie z panującą modą, w pierwszych Garbusach umieszczano przydatny flakonik na kwiaty.
Fot. VW: Tablica przyrządów z 1980 r.  nie miała flakonika. Upadek obyczajów ?
Fot. VW: Tablica przyrządów z 1980 r. nie miała flakonika. Upadek obyczajów ?
Fot. VW: Definitywnie produkcję Garbusa zakończono 30.07.2003 r. Wtedy z taśmy produkcyjnej fabryki w Meksyku zjechał ostatni egzemplarz.
Fot. VW: Definitywnie produkcję Garbusa zakończono 30.07.2003 r. Wtedy z taśmy produkcyjnej fabryki w Meksyku zjechał ostatni egzemplarz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie