46. podwyżka cen benzyny w tym roku!

(MU)
Wczoraj polskie koncerny paliwowe – PKN Orlen i Grupa Lotos – znów podniosły ceny paliw. Benzyna na stacjach może zdrożeć o kolejne 2-3 grosze. Niby niewiele, ale jeśli się zsumuje podwyżki (w przypadku PKN Orlen będzie to już 46. podwyżka cen benzyny w tym roku), to okaże się, że w ciągu ostatnich tygodni benzyna w Polsce podrożała o 30-40 groszy na litrze.

Zdaniem ekspertów to rzecz w świecie niespotykana. Doszło do tego, że w Polsce benzyna jest już droższa niż w niektórych bogatych krajach Zachodu - twierdzą członkowie Polskiej Izby Paliw Płynnych (PIPP).

 

46. podwyżka cen benzyny w tym roku!

Nic więc dziwnego, że Izba zwróciła się do resortu finansów o obniżenie akcyzy na paliwa. Zdaniem PIPP obniżka mogłaby być znaczna, ponieważ podatki stanowią ponad połowę ceny paliwa. Ministerstwo Finansów odpowiada jednak twardo: nie planujemy w najbliższym czasie obniżki akcyzy na paliwa. Wiceminister finansów Jarosław Neneman twierdzi, że obniżenie akcyzy o 30 groszy - czyli o tyle, ile proponuje PIPP - nie jest możliwe.

 

- Wzrost cen paliw w Polsce to przede wszystkim wynik gwałtownego skoku cen ropy na światowych rynkach - podkreśla Dawid Piekarz, rzecznik prasowy PKN Orlen. - W tej sytuacji sama obniżka podatków mogłaby nie wystarczyć, żeby radykalnej obniżce uległy ceny na stacjach.

- Decyzja o radykalnej obniżce podatków jest zawsze bardzo trudna. Dlatego na razie nasi eksperci badają, czy wzrost cen ropy to długoterminowy trend, czy tylko chwilowa zmiana - tłumaczy Anna Sobocińska z biura prasowego resortu finansów.

**
Prawda jest też taka - o czym pracownikom fiskusa trudno mówić - że w budżecie państwa więcej dziur niż pieniędzy. Wpływy z VAT i akcyzy, które stanowią główne źródło dochodów państwa, co prawda zaczęły rosnąć, ale zdaniem specjalistów plan na ten rok nie zostanie wykonany, ponieważ gospodarka polska kręci się zbyt wolno. W dodatku właśnie rozpoczęły się poważne wydatki z budżetu - trzeba zwrócić podatnikom nadpłaty z tytułu PIT za ubiegły rok i wypłacić kilku milionom emerytów i rencistów specjalne dodatki. A nowych dochodów nie widać. Upadł projekt wprowadzenia wyższego podatku na olej i gaz, nie będzie podatku ekologicznego od importowanych aut, a być może trzeba będzie nawet zwracać już pobraną akcyzę. W tej sytuacji trudno się dziwić ministrowi finansów, że nie chce oddać nawet paru groszy.

 

Ile podatku w paliwie

Polska Izba Paliw Płynnych obliczyła, że:

  • w cenie jednego litra benzyny bezołowiowej (95), wynoszącej w połowie lipca średnio 4,14 zł, tylko 1,75 zł to koszty produkcji i dystrybucji, a aż 2,39 zł to podatki.
  • W cenie litra oleju napędowego, wynoszącej średnio ponad 3,8 zł, koszt produkcji i dystrybucji to ponad 1,92 zł, a podatki wynoszą ponad 1,87 zł.
  • W 2004 r. minimalny wymagany w Unii Europejskiej poziom akcyzy wynosił 287 euro od tony paliwa, a w Polsce - 361 euro. Obecnie minimalny wymagany poziom akcyzy wynosi nadal 287 euro od tony paliwa, a w Polsce fiskus zabiera aż 381 euro. Oznacza to, że wymagany dopiero na 2009 r. poziom 359 euro został już w Polsce przekroczony!
  • emisja bez ograniczeń wiekowych
    Wideo

    Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!

    Polecane oferty

    Materiały promocyjne partnera
    Wróć na motofakty.pl Motofakty