35 lat modelu Lexus LS. Nie zgadniesz, skąd wzięła się nazwa modelu

Paweł Piątek
Pierwszego września 1989 roku w USA rozpoczęła się sprzedaż Lexusa LS 400. Ekskluzywna limuzyna była pierwszym modelem w historii marki. Do dziś powstało już pięć generacji. Warto poznać ich historię.
Pierwszego września 1989 roku w USA rozpoczęła się sprzedaż Lexusa LS 400. Ekskluzywna limuzyna była pierwszym modelem w historii marki. Do dziś powstało już pięć generacji. Warto poznać ich historię. Lexus
Pierwszego września 1989 roku w USA rozpoczęła się sprzedaż Lexusa LS 400. Ekskluzywna limuzyna była pierwszym modelem w historii marki. Do dziś powstało już pięć generacji. Warto poznać ich historię.

Spis treści

Historia Lexusa jest ściśle związana z modelem LS. Flagowa limuzyna była pierwszym autem nowej wówczas marki premium. Samochód światową premierę miał 11 stycznia 1989 roku podczas salonu motoryzacyjnego NAIAS w Detroit, a pojazd o oznaczeniu LS 400 z dumą prezentował ówczesny wiceprezes Toyoty w USA, Jim Perkins. Nazwa LS pochodziła od Luxury Sedan (luksusowy sedan). Na opracowanie auta przeznaczono rekordowy wówczas miliard dolarów, by model pod wieloma względami wyznaczał standardy w segmencie ekskluzywnych limuzyn klasy premium.

Sprzedaż auta w USA rozpoczęto 1 września 1989 roku, później LS trafił na inne rynki, gdzie równolegle tworzyła się sieć sprzedaży marki. W Niemczech pierwsze 192 zamówione auta dostarczano klientom „pod drzwi”, ponieważ nie zbudowano jeszcze salonów. Do Polski pierwszy LS 400 dotarł w 1993 roku. W salonie w Berlinie kupił go Jan Kozłowski, obecnie dealer Toyoty i Lexusa w Szczecinie. Polska sieć sprzedaży marki zainaugurowała działalność w 1997 roku, a rok później sprzedano pierwszego „polskiego” LS-a. Przez niespełna 26 lat na nasze drogi z polskich salonów wyjechało już ponad 900 tych flagowych limuzyn.

Przez 35 lat klienci z całego świata odebrali już 906 104 egzemplarze wszystkich generacji Lexusa LS. Każda z pięciu odsłon limuzyny imponowała komfortem, wyciszeniem, niezawodnością oraz innowacyjnymi rozwiązaniami.

1989 rok - premiera pierwszego Lexusa LS

Zadanie dla debiutującego w 1989 roku Lexusa LS było proste – konkurować z uznanymi europejskimi luksusowymi sedanami. Pierwszy model w historii marki miał być szybszy i bardziej ekonomiczny od rywali, a jego prędkość maksymalną wyznaczono na 250 km/h. Zaawansowane prace projektowe oraz liczne testy w tunelu aerodynamicznym pozwoliły stworzyć opływową sylwetkę oraz uzyskać rewelacyjny współczynnik oporu powietrza, który wynosił 0,28. Wyjątkowo sztywna kabina pasażerska była nie tylko bezpieczna, ale i doskonale wyciszona - przy prędkości 100 km/h do wnętrza samochodu docierało zaledwie 58 decybeli.

Sercem Lexusa LS 400 był dopracowany silnik V8 o pojemności 4,0 l. Generował on 245 KM mocy, a napęd wyznaczał standardy w zakresie jakości i niezawodności. Tuleje z żeliwa szarego, dwa górne wałki rozrządu na każdy rząd cylindrów, 32 zawory, cichobieżne paski rozrządu, zmienne kolektory dolotowe i całkowicie nowo opracowany elektroniczny układ sterowania wtryskiem i zapłonem były jednymi z najważniejszych osiągnięć technicznych w 1989 roku. Do tego automatyczna skrzynia biegów o czterech przełożeniach z zaawansowaną elektroniką umożliwiającą bardzo płynną zmianę biegów i regulowane przez kierowcę pneumatyczne zawieszenie TEMS II.

Innowacyjność pierwszej generacji Lexusa LS widoczna była także w detalach, takich jak elektryczna regulacja wysokości pasów bezpieczeństwa, wycieraczki o zmiennym kącie pracy czy usuwanie kropli wody z zewnętrznych lusterek wstecznych za pomocą ultradźwięków. Specjalnie dla LS-a stworzono zestaw audio Nakamichi z odtwarzaczem CD, a poczucie luksusu dopełniał zintegrowany telefon komórkowy w podłokietniku.

1994 rok – czas na następcę

Jesienią 1994 roku Lexus zaprezentował drugą generację modelu LS 400. Auto zachowało kształty poprzednika, ale zyskało ostrzejsze linie i jeszcze bardziej opływową sylwetkę z rekordowym w tym segmencie współczynnikiem oporu powietrza (0,27). Czterolitrowy silnik V8 został udsokonalony i w zależności od rynku miał moc od 260 KM do 264 KM.

W 1998 roku auto przeszło lifting. LS 400 otrzymał nowe reflektory ksenonowe i mocniej wyprofilowany grill. Pod maską po raz pierwszy pracował silnik V8 z bezstopniową regulacją zaworów VVT-i, dzięki czemu moc wzrosła do 282 KM, a maksymalny moment obrotowy do 398 Nm. Z motorem zespolono nową, pięciobiegową przekładnię automatyczną, a czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h skrócił się do 6,9 s.

2000 rok - debiut modelu LS 430

Trzecia generacja Lexusa LS to jeszcze więcej przestrzeni dla pasażerów i jeszcze większy komfort. I nowe oznaczenie – LS 430, które oznaczało, że pod maską pracował silnik o pojemności 4,3 litra o mocy 282 KM i maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 417 Nm. Najlepsi specjaliści od aerodynamiki dopracowali nadwozie (współczynnik oporu powietrza - 0,25), dzięki czemu jeszcze lepiej zredukowano szumy przedostające się do kabiny i zapewniono jeszcze wyższy komfort pasażerom.

Po face liftingu z 2003 roku auto zyskało nieco inny wygląd przedniego pasa, nowe wzory felg, a największą zmianą była nowa sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów z sekwencyjnym trybem zmiany biegów. Ponadto w tylnych światłach zastosowane zostały diody LED, a we wnętrzu pojazdu umieszczono poduszki powietrzne chroniące kolana kierowcy i pasażera oraz dodano do listy wyposażenia system bezkluczykowy, system przedkolizyjny, Bluetooth oraz kamerę cofania.

2006 rok – hybryda napędza limuzynę

Zaprezentowana w 2006 roku czwarta generacja Lexusa LS to ogromny skok technologiczny. Model o oznaczeniu LS 460 miał 381 KM mocy oraz 493 Nm momentu obrotowego. Jako pierwsze auto seryjnie produkowane otrzymał ośmiobiegową skrzynię automamatyczną, ale prawdziwy przełom nastąpił rok później – Lexus rozpoczął elektryfikację segmentu ekskluzywnych limuzyn.

LS 600h miał wydajny napęd hybrydowy, który przekazywał moc na wszystkie koła. Połączenie 5-litrowego silnika V8 z niklowo-metalowo-wodorkowym akumulatorem i silnikiem elektrycznym pozwolało wygenerować aż 438 KM łącznej mocy i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,1 s. Hybryda od wersji benzynowych odróżniała się akcentami stylistycznymi – osłona chłodnicy miała cztery a nie pięć poziomych pasów, logo marki zyskało charakterystyczne niebieskie obramowanie, niebieskie elementy trafiły także do reflektorów LED.

Auto przeszło dwie modernizacje i występowało w dwóch rozstawach osi. Lexus LS 600h L był oficjalnym autem monakijskiej rodziny książęcej, a w 2011 specjalna wersja Landaulet, czyli czterodrzwiowy kabriolet, zawiozła księcia Monako Alberta II i Charlene Wittstock do ślubu.

2017 rok – debiut piątej generacji

Innowacyjna platforma GA-L (Global Architecture for Luxury Vehicles) o nisko położonym środku ciężkości i wysokiej sztywności, sylwetka łącząca cechy coupe z klasycznymi liniami limuzyny, wnętrze wyróżnione nagrodą EyesOn Design oraz wizjonerskie technologie – piąta generacja Lexusa LS została doskonale przyjęta podczas premiery w trakcie North American International Auto Show (NAIAS) w Detroit w styczniu 2017 roku.

W porównaniu z poprzednikiem auto było lżejsze o 90 kg. To efekt zastosowania m.in. aluminium i specjalnej stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie. Na wybranych rynkach auto oferowane jest w wersji benzynowej LS 500, a podstawą gamy jest hybryda LS 500h. Napędem Multistage Hybrid z 3,5-litrowym silnikiem V6 ma 359 KM łącznej mocy, która jest przenoszona na wszystkie koła przy pomocy inteligentnego napędu 4x4 E-Four z mechanizmem różnicowym Torsen. Lexus LS 500h przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,5 sekundy, a średnie zużycie paliwa wynosi od 9,3 l/100 km. Komfortowe i bezpieczne prowadzenie gwarantuje pneumatyczne zawieszenie.

Lexus LS korzysta z najnowocześniejszych technologii marki. O bezpieczeństwo podczas jazdy dba najnowsza generacja Lexus Safety System + 3, a system autonomicznego parkowania jest opcjonalny. W kabinie przed kierowcą jest 12,3-calowy wirtualny kokpit oraz funkcjonalny wyświetlacz HUD na przedniej szybie, który ma przekątną 10 cali. Doskonałą widoczność do tyłu zapewnia cyfrowe lusterko wsteczne, telefon można naładować przy pomocy ładowarki indukcyjnej, a klapa bagażnika z funkcją kick otwiera się lub zamyka ruchem nogi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty