Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

25 lat TDI - Audi świętuje szczególny jubileusz

(ip)
Audi 100 2.5 TDI, Audi RS 5 TDI concept Fot: Audi
Audi 100 2.5 TDI, Audi RS 5 TDI concept Fot: Audi
Przed 25 laty koncern po raz pierwszy zaprezentował silnik TDI. Od tego czasu, wyrósł on na najbardziej wydajną jednostkę napędową, znajdującą zastosowanie zarówno w pojazdach wyścigowych, jak i w samochodach seryjnych. Do dziś, na całym świecie Audi sprzedało blisko 7,5 mln aut z wysokoprężnymi jednostkami TDI. Co więcej, od roku 2006, ten rodzaj napędu już ośmiokrotnie przekraczał linię mety jako zwycięzca 24-godzinnego wyścigu w Le Mans.

Wliczając najnowsze TDI clean diesel, Audi w czasie 25 lat  zredukowało emisję szkodliwych substancji o 98 procent. W tym

Audi 100 2.5 TDI, Audi RS 5 TDI concept Fot: Audi
Audi 100 2.5 TDI, Audi RS 5 TDI concept Fot: Audi

samym okresie moc i moment obrotowy silników wysokoprężnych, w odniesieniu do pojemności, podwoiły się. Samo tylko średnie zużycie paliwa przez całą flotę jednostek TDI, od roku 2000 zredukowano o blisko jedną trzecią.

W ostatnio zaprezentowanym pojeździe studyjnym Audi RS 5 TDI concept, po raz pierwszy silnik diesla napędza wysokiej mocy model RS. Dzięki połączeniu motoru V6 TDI biturbo z dodatkową, elektrycznie napędzaną sprężarką, Audi RS 5 TDI concept ma moc 283 kW (385 KM) i moment obrotowy 750 Nm. Sprężarka elektryczna zapewnia szybkie, prawie niewymagające wysiłku wytwarzanie mocy, także przy niskich obrotach. Potrzebna do tego energia pochodzi w dużym stopniu z rekuperacji.

Kolejnym krokiem milowym Audi w zakresie zwiększania wydajności jest nowa generacja silnika 3.0 TDI. To bestseller, wybierany głównie w dużych samochodach. Motor zadebiutuje w odmłodzonym modelu A7 Sportback, który na rynku pojawi się jesienią. Przy mocy zwiększonej do 200 kW (272 KM), nowy 3.0 TDI jest jeszcze czystszy i zużywa – mówiąc o nim w kontekście Audi A7 Sportback - blisko 13 procent mniej oleju napędowego niż jego poprzednik. Także w wersjach ultra samochodów marki Audi, czyli modelach danej serii wyposażanych w najbardziej wydajny silnik, TDI clean diesel odgrywa

Audi 100 2.5 TDI Fot: Audi
Audi 100 2.5 TDI Fot: Audi

zasadniczą rolę. Należy tu podkreślić, że najbardziej oszczędny obecnie model Audi z silnikiem spalinowym wyposażony jest właśnie w jednostkę TDI. Audi A3 ultra zadowala się przeciętnie 3,2 litrami paliwa na 100 km. Emisja dwutlenku węgla w jego przypadku wynosi więc 85 g na km.

Równolegle do rozwoju jednostek napędowych, Audi prowadzi też prace badawcze nad wykorzystaniem paliw alternatywnych. Koncern z Ingolstadt, w kooperacji z amerykańskim przedsiębiorstwem Joule, zaangażował się w prace nad przyszłym paliwem diesla. Joule, przedsiębiorstwo branży biotechnologicznej pracuje nad umożliwieniem produkcji przez specjalne mikroorganizmy syntetycznego paliwa: e-diesla Audi. E-diesel Audi jest prawie całkowicie neutralny dla klimatu, ponieważ podczas jego spalania wydziela się tylko tyle CO2, ile uprzednio związano w procesie produkcji.

Dotyczy to przede wszystkim rynków w Azji i Ameryce Północnej, gdzie sprzedaż TDI systematycznie rośnie. Koncern z Ingolstadt był pierwszym producentem, który już w roku 2008 wprowadził to wydajne rozwiązanie techniczne na rynek chiński. Ofensywa silników diesla, rozpoczęta w 2009 roku w USA, w ostatnim czasie w decydujący sposób przyczyniła się do zmiany postrzegania tego napędu w Stanach Zjednoczonych. W roku 2013 sprzedaż Audi TDI clean diesel zwiększyła się w USA o blisko 40 procent. Audi of America dysponuje dziś najbogatszym portfolio silników wysokoprężnych w amerykańskim segmencie premium. Od jesieni wzmocni dodatkowo flotę TDI modelem A3 Limousine, a później, zapowiadanym na rok 2015 Audi A3 Sportback TDI. 

Niskie zużycie, wysoki moment obrotowy i bilans ekonomiczny szczególnie korzystny dla kierowców pokonujących duże

Audi A6 2.0 TDI ultra, Audi A5 2.0 TDI ultra, Audi A3 1.6 TDI ultra, Audi A4 2.0 TDI ultra  Fot: Audi
Audi A6 2.0 TDI ultra, Audi A5 2.0 TDI ultra, Audi A3 1.6 TDI ultra, Audi A4 2.0 TDI ultra Fot: Audi

dystanse – zalety te sprawiają, że TDI cieszy się dużym wzięciem zarówno u klientów prywatnych, jak i u użytkowników samochodów służbowych. Szczególnie często na wysokoprężne jednostki TDI decydują się dziś klienci Audi z Europy Zachodniej. Niemcy, Wielka Brytania i Włochy to rynki, na których TDI sprzedaje się najlepiej na świecie. Na rodzimym, niemieckim rynku, w roku 2013 ponad dwie trzecie klientów zamówiło samochód z silnikiem diesla. Globalnie, około 40 procent aut marki Audi, które opuściły fabryki w roku ubiegłym, napędzanych jest jednostką wysokoprężną TDI. W liczbach bezwzględnych, to blisko593 tys. egzemplarzy.

Fot: Audi
Fot: Audi

Światowy pochód nowoczesnych diesli rozpoczął się w 1989 roku, na Międzynarodowej Wystawie Motoryzacyjnej IAA we Frankfurcie nad Menem. Po ponad 13 latach prac rozwojowych, cztery pierścienie zaprezentowały tam Audi 100 TDI, czyli turbodiesla z wtryskiem bezpośrednim i z całkowicie elektronicznym zarządzaniem. Dziś koncern z Ingolstadt oferuje swoim klientom szeroką ofertę jednostek wysokoprężnych z ponad 150 wariantami kombinacji silnika i skrzyni biegów, dostępną we wszystkich modelach.

Jako wymagające laboratorium testowe dla swoich innowacji na polu silników TDI, Audi wykorzystuje sporty motorowe. W roku 2006, Audi jako pierwszy producent wystawiło silnik wysokoprężny do startu w długodystansowym wyścigu
24 h Le Mans. Od tego czasu, na dziewięć startów w Le Mans, cztery pierścienie  zaliczyły osiem zwycięstw, z czego pięć z napędem wyłącznie TDI, a w ostatnich trzech edycjach z hybrydowym napędem diesla e-tron quattro. Zwycięzca z roku 2014, Audi R18 e-tron quattro, zużył o 22 procent mniej paliwa niż jego poprzednik z roku 2013. To ogromna przewaga, pozwalająca na pokonanie konkurencji.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty