25 lat Micry

(ip)
Nissan Micra obchodzi 25. Urodziny. W ciągu ćwierćwiecza oferowane były trzy generacje tego modelu.

Nissan Micra obchodzi 25. Urodziny. W ciągu ćwierćwiecza oferowane były trzy generacje tego modelu.

 

Pierwszą Micrę wprowadzono do sprzedaży w Europie w 1983 r. (od 1982 r. była dostępna w Japonii jako Nissan March). Początkowo oferowano ją tylko w wersji 3-drzwiowej z silnikiem

Fot. Nissan
Fot. Nissan

benzynowym 1,0 l. W 1989 r. dołączyła do niej odmiana 5-drzwiowa, a wraz z nią w obydwu wersjach wprowadzono zmiany w postaci m.in. nowej atrapy chłodnicy, nowych reflektorów, masywniejszych zderzaków. Jednostkę 1.0 zastąpiono silnikiem 1,2 l.

 

Wykorzystując platformę March/Micra, Nissan wyprodukował kilka modeli dostępnych w limitowanych seriach na rynku japońskim. Były to takie auta, jak Be-1 z nadwoziem o zaokrąglonych kształtach (zaprezentowany na Salonie Motoryzacyjnym w Tokio w 1985 r.) czy Pao z 1987 r., w którym nacisk położono na funkcjonalność i walory użytkowe. Nissan wykorzystał platformę Micry nawet do skonstruowania małego pojazdu dostawczego S-Cargo, którego stylistyka była inspirowana kształtem... ślimaka ogrodowego.

 

Być może najlepiej znanym w Europie był jednak model Figaro z płóciennym dachem, zaprezentowany w 1989 r. w Tokio i wprowadzony do sprzedaży dwa lata później. Wyprodukowano tylko 20 tys. egzemplarzy Figaro stylizowanego na samochód retro, który stał się tak popularny, że można było go kupić wyłącznie w ramach loterii zorganizowanej przez firmę Nissan.

 

Ostatnia Micra I została wyprodukowana 21 grudnia 1992 r. Zastąpiła ją Micra drugiej generacji wytwarzana w europejskich zakładach Nissana w Sunderland, dostępna od samego początku w

Fot. Nissan
Fot. Nissan

wersji 3- i 5-drzwiowej. Istotne zmiany techniczne obejmowały m.in. wprowadzenie dwóch nowych silników o pojemności 1,0 i 1,3 l o mocach odpowiednio 55 i 75 KM.

 

W 1993 r. Micra II otrzymała tytuł Europejskiego Samochodu Roku. W 1996 r. przeprowadzono drobny facelifting, a większe zmiany pojawiły się dwa lata później. Wprawdzie nie dotyczyły one praktycznie tłoczonych elementów nadwozia, ale nowy przód i tył oraz dodanie charakterystycznych falistych listew bocznych na drzwiach wpłynęły odświeżająco na sylwetkę modelu. Wprowadzono też turbodiesla o pojemności 1,5 l,

Fot. Nissan
Fot. Nissan

dostarczanego przez koncern PSA (Peugeot Citroen).

 

W Japonii powstawały kolejne odmiany oparte na modelu Micra. Nissan wyprodukował między innymi wersję kombi, której nadano nazwę Box, a także liczne odmiany w stylu retro, takie jako Tango, Bolero, Juke, Rumba i Polka. Również Micra-kabriolet była dziełem konstruktorów Nissana.

 

Ostatni facelifting połączony z wprowadzeniem nowego silnika o pojemności 1,4 l miał miejsce w 2000 r.

 

W 2002 r. pojawiła się Micra III oferowana do dziś. Zbudowano ją na płycie podłogowej opracowanej wspólnie przez Nissana i Renault. Od samego początku samochód był dostępny  z

Fot. Nissan
Fot. Nissan

czterema silnikami- benzynowymi 1.0 (wkrótce wycofanym), 1.2 (dostępnym później w odmianach o mocy 65 i 80 KM) oraz 1.4 88 KM i turbodieslem 1.5 86 KM dostarczanym przez Renault.

 

Fot. Nissan
Fot. Nissan

Przeprowadzony w 2005 r. facelifting, polegał na drobnych zmianach z przodu, a także na zastosowaniu lepszych materiałów i foteli zapewniających skuteczniejsze podparcie. Zastosowano także mocniejsze zderzaki, odporne na parkowanie "na styk". Wprowadzono odmianę 160 SR ze 110-konnym silnikiem 1.6 i twardszym zawieszeniem.

 

W 2005 r. pojawił się trzeci rodzaj nadwozia, cabrio-coupe z twardym, składanym dachem.

 

Micra III będzie produkowana do 2010 r., kiedy zastąpi ją kolejna generacja.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja radzi jak zaplanować podróż

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty