Nissan Micra obchodzi 25. Urodziny. W ciągu ćwierćwiecza oferowane były trzy generacje tego modelu.
Pierwszą Micrę wprowadzono do sprzedaży w Europie w 1983 r. (od 1982 r. była dostępna w Japonii jako Nissan March). Początkowo oferowano ją tylko w wersji 3-drzwiowej z silnikiem
benzynowym 1,0 l. W 1989 r. dołączyła do niej odmiana 5-drzwiowa, a wraz z nią w obydwu wersjach wprowadzono zmiany w postaci m.in. nowej atrapy chłodnicy, nowych reflektorów, masywniejszych zderzaków. Jednostkę 1.0 zastąpiono silnikiem 1,2 l.
Wykorzystując platformę March/Micra, Nissan wyprodukował kilka modeli dostępnych w limitowanych seriach na rynku japońskim. Były to takie auta, jak Be-1 z nadwoziem o zaokrąglonych kształtach (zaprezentowany na Salonie Motoryzacyjnym w Tokio w 1985 r.) czy Pao z 1987 r., w którym nacisk położono na funkcjonalność i walory użytkowe. Nissan wykorzystał platformę Micry nawet do skonstruowania małego pojazdu dostawczego S-Cargo, którego stylistyka była inspirowana kształtem... ślimaka ogrodowego.
Być może najlepiej znanym w Europie był jednak model Figaro z płóciennym dachem, zaprezentowany w 1989 r. w Tokio i wprowadzony do sprzedaży dwa lata później. Wyprodukowano tylko 20 tys. egzemplarzy Figaro stylizowanego na samochód retro, który stał się tak popularny, że można było go kupić wyłącznie w ramach loterii zorganizowanej przez firmę Nissan.
Ostatnia Micra I została wyprodukowana 21 grudnia 1992 r. Zastąpiła ją Micra drugiej generacji wytwarzana w europejskich zakładach Nissana w Sunderland, dostępna od samego początku w
wersji 3- i 5-drzwiowej. Istotne zmiany techniczne obejmowały m.in. wprowadzenie dwóch nowych silników o pojemności 1,0 i 1,3 l o mocach odpowiednio 55 i 75 KM.
W 1993 r. Micra II otrzymała tytuł Europejskiego Samochodu Roku. W 1996 r. przeprowadzono drobny facelifting, a większe zmiany pojawiły się dwa lata później. Wprawdzie nie dotyczyły one praktycznie tłoczonych elementów nadwozia, ale nowy przód i tył oraz dodanie charakterystycznych falistych listew bocznych na drzwiach wpłynęły odświeżająco na sylwetkę modelu. Wprowadzono też turbodiesla o pojemności 1,5 l,
dostarczanego przez koncern PSA (Peugeot Citroen).
W Japonii powstawały kolejne odmiany oparte na modelu Micra. Nissan wyprodukował między innymi wersję kombi, której nadano nazwę Box, a także liczne odmiany w stylu retro, takie jako Tango, Bolero, Juke, Rumba i Polka. Również Micra-kabriolet była dziełem konstruktorów Nissana.
Ostatni facelifting połączony z wprowadzeniem nowego silnika o pojemności 1,4 l miał miejsce w 2000 r.
W 2002 r. pojawiła się Micra III oferowana do dziś. Zbudowano ją na płycie podłogowej opracowanej wspólnie przez Nissana i Renault. Od samego początku samochód był dostępny z
czterema silnikami- benzynowymi 1.0 (wkrótce wycofanym), 1.2 (dostępnym później w odmianach o mocy 65 i 80 KM) oraz 1.4 88 KM i turbodieslem 1.5 86 KM dostarczanym przez Renault.
Przeprowadzony w 2005 r. facelifting, polegał na drobnych zmianach z przodu, a także na zastosowaniu lepszych materiałów i foteli zapewniających skuteczniejsze podparcie. Zastosowano także mocniejsze zderzaki, odporne na parkowanie "na styk". Wprowadzono odmianę 160 SR ze 110-konnym silnikiem 1.6 i twardszym zawieszeniem.
W 2005 r. pojawił się trzeci rodzaj nadwozia, cabrio-coupe z twardym, składanym dachem.
Micra III będzie produkowana do 2010 r., kiedy zastąpi ją kolejna generacja.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?