Zdecydowane zwycięstwo wojsk republikańskich w bitwie pod Le Mans w 1793 roku to za mało żeby znaleźć się na ustach
całego świata. Na szczęście Francuzi doczekali się budowy toru i 24-godzinnego wyścigu, który dał miejscowości największy rozgłos. Francuski tor de la Sarthe aktualnie liczy 13,629 km i częściowo przebiega po drogach publicznych.
To jeden z najdłuższych na świecie torów wyścigowych, który gwarantuje niezapomniane wrażenia z jazdy. Aż trzy czwarte jego długości można pokonać przy szeroko otwartej przepustnicy. W latach osiemdziesiątych prędkości na sześciokilometrowej prostej Mulsanne dochodziły do 400 km/h. W 1990 roku prostą przecięły dwie szykany, które miały poprawić bezpieczeństwo wyścigu.
Jednak w wyścigach wytrzymałościowych to nie prędkość jest wyznacznikiem sukcesu, o czym przekonuje Alexander Hitzinger, dyrektor techniczny zespołu Porsche LMP1. „Łatwo przygotować piekielnie szybki samochód, który przejedzie zaledwie dwa okrążenia. Można też przygotować wytrzymałe auto, które nie jest szybkie.
Jednak wtedy też nie wygrasz. Dlatego prawdziwym wyzwaniem w Le Mans jest połączenie dobrej prędkości i niezawodności” - podkreśla.
24h Le Mans to nie tylko wyścig pomiędzy kierowcami. To także rywalizacja pomiędzy inżynierami zespołów. Specjaliści traktują francuski tor jako poligon doświadczalny dla nowych technologii. „Wprowadzenie zmian w regulaminie, ograniczających o 30% dopuszczalne zużycie paliwa, to dla Le Mans początek nowej ery. Jednym z głównych celów inżyniwrów jest maksymalne zwiększenie mocy wyjściowej. Wzrost mocy jest oczywiści równoważony odpowiednim standardem ochrony silnika, umożliwiającym ukończenie wyścigu, który można porównać do pełnego sezonu Formuły 1” – mówi Bruce Crawley, jeden z głównych ekspertów technicznych ExxonMobil. Bruce nadzoruje rozwój pakietów smarnych Mobil 1 dla wielu zespołów wyścigowych startujących między innymi w serii NASCAR, WTTC, Formuły 1 i oczywiście WEC z wyścigiem 24h Le Mans na czele. Tegoroczny 24h Le Mans wystartuje 14 czerwca o godz. 15.00. Po raz pierwszy w historii wyścigu, wszystkie zespoły startujące w najwyższej klasie (LMP1) muszą używać maszyny z napędem hybrydowym.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?