Zgodnie z art 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 108, poz. 908 z późn. zm.), rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Co w sytuacji jeśli ktoś przerobi swój rower na motorower kupując zestaw o mocy przykładowo 500 W (silnik elektryczny) oraz manetkę gazu, a konstrukcja nie jest uruchamiana pedałowaniem i wyjedzie takim pojazdem na drogę publiczną? To niezgodne z ustawą, tak w kwestii działania napędu jak i mocy silnika. Pojazd ten nie spełnia również warunków, jakie wynikają z definicji motoroweru, ponieważ nie jest napędzany silnikiem spalinowym (art. 2 pkt 46 ustawy).
Wyposażony w ten sposób rower nie spełnia warunków technicznych przewidzianych dla rowerów, kierowanie takim pojazdem po drodze publicznej stanowi naruszenie dyspozycji art. 96 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2007 r., Nr 109, poz. 756 z późn. zm.) w związku z art. 66 ustawy. Kierujący naraża się na mandat w wysokości od 50 do 200 zł.
Zobacz także: Ateca - testujemy crossovera Seata
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?