Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

O prawo jazdy będzie znacznie trudniej

Sławomir Draguła
Od 19 stycznia egzaminy na prawo jazdy po nowemu.
Od 19 stycznia egzaminy na prawo jazdy po nowemu.
W styczniu zmienią się nie tylko zasady egzaminów na prawo jazdy, ale też dopuszczalny limit punktów karnych.
Od 19 stycznia egzaminy na prawo jazdy po nowemu.
Od 19 stycznia egzaminy na prawo jazdy po nowemu.

Nowe zasady egzaminów dla kandydatów na kierowców miały obowiązywać od lutego tego roku. Termin ten jednak przesunięto na 19 stycznia 2013 r. Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego nie były bowiem przygotowane na zmiany. Przeżywały też oblężenie kursantów, którzy chcieli zdawać na starych zasadach. Teraz kolejki zapewne będą krótsze, ale jeśli ktoś myśli o zrobieniu uprawnień do kierowania pojazdami i chce uniknąć nowych egzaminów, powinien się pospieszyć. 

- Ci, którzy wówczas chcieli zdawać na starych zasadach mieli szansę to zrobić, ci którzy chcą to jeszcze zrobić powinni już o tym myśleć – mówi Edward Kinder, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Opolu.

Najwięcej zmian w teorii

Nowy egzamin teoretyczny na wszystkie kategorie prawa jazdy będzie trudniejszy. Dziś podczas testu na prawo jazdy najpopularniejszej kategorii B, pozwalającej na prowadzenie aut osobowych, komputer losuje 18 pytań z puli 500. Na rozwiązanie testu jest 25 minut. Aby zdać egzamin, można zrobić maksymalnie dwa błędy. Od przyszłego roku komputer wylosuje 32 pytania z puli 3000. A na rozwiązanie testu nadal będzie 25 minut. 

Egzaminowany na początek będzie musiał odpowiedzieć na 20 pytań, poprzedzonych filmami symulującymi ruch drogowy. Po dojeździe do skrzyżowania czy przejazdu kolejowego itp. obraz się zatrzyma, a na ekranie pojawi się pytanie, np. czy można teraz skręcić w lewo albo czy pierwszeństwo ma samochód jadący z lewej strony. Kandydat na kierowcę będzie miał 20 sekund na przeczytanie pytania i 15 kolejnych na odpowiedź.

- Chodzi o to, by wszystko odbywało się jak w normalnym ruchu drogowym, gdzie kierowca ma sekundy na podjęcie decyzji – tłumaczy Edward Kinder, dyrektor jednego z WORD-ów. 

Następna część egzaminu będzie się składała z 12 pytań. Będzie to test jednokrotnego wyboru, a treść pytań będzie się zmieniać zależnie od kategorii prawa jazdy, na którą jest egzamin. Czas na pytanie to 50 sekund.

Odpowiedzi na wszystkie pytania będą punktowane. Maksymalnie można zdobyć 74 punkty, aby zdać trzeba ich zgromadzić co najmniej 68. Za odpowiedź na pytanie będzie można dostać maksymalnie trzy punkty. Będzie to zależało od tego, jak duży wpływ na bezpieczną jazdę ma treść tego pytania. Po zaakceptowaniu odpowiedzi i przejściu do następnego zagadnienia nie będzie możliwości powrotu. .

Praktyka prawie bez zmian

Egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii B nie zmieni się. Przyszli motocykliści będą musieli za to pokonać dodatkowy slalom na placu manewrowym, ominąć przeszkodę z lewej lub prawej strony (informacja z której, wyświetli się w ostatniej chwili) i przejechać między bramkami. 

Znikają bezterminowe prawa jazdy

Prawa jazdy po 19 stycznia nie będą już wydawane bezterminowo. Najdłuższy okres ważności dokumenty wyniesie 15 lat. Będzie krótszy, jeśli lekarz stwierdzi, że to konieczne. Dla kierowców, którzy uzyskali prawo jazdy przed wprowadzeniem nowych przepisów, nic się nie zmieni. 

- Chyba, że przekroczą limit punktów karnych i będą musieli na nowo zdać egzamin albo prawo jazdy zabierze sąd – podkreśla dyr. Kinder. 

Kursy dla „piratów" na nowych zasadach

Przepisy związane z punktami karnymi też się zmienią. Kierowcy, którzy w ciągu roku zgromadzą więcej niż 24 punkty, trafią na 40-godzinny kurs. Będzie organizowany przez WORD-y w dni robocze od 8 do 16. Obecność będzie obowiązkowa, kierowcy będą musieli więc brać urlopy w pracy. Kurs będzie kosztował 500 zł. Po jego zaliczeniu kierowca w ciągu pięciu lat nie może uzbierać więcej niż 24 punkty. Inaczej straci uprawnienia wszystkich posiadanych kategorii. Aby je odzyskać, będzie musiał przejść kurs na prawo jazdy i zdać egzamin. 

Znikną obecne kursy reedukacyjne, które trwają sześć godzin, kosztują 300 zł i kasują sześć punktów. 

Żółtodziobom pod górkę

Świeżo upieczeni kierowcy będą musieli przez dwa lata jeździć samochodem z zielonym listkiem na szybie. Jeśli w tym czasie popełnią dwa wykroczenia, trafią na kurs reedukacyjny i badania psychologiczne. Jeśli popełnią trzy wkroczenia, stracą prawo jazdy.

Kierowca z krótkim stażem, między czwartym a ósmym miesiącem od uzyskania uprawnień będzie też musiał przejść kurs dokształcający. Obejmuje on dwie godziny zajęć teoretycznych w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego (maksymalnie 50 zł za godzinę) i godzinę praktyki w ośrodku doskonalenia techniki jazdy (maksymalnie 200 zł za godzinę). Taki ośrodek musi posiadać m.in. płytę poślizgową. Ich rejestr będą prowadzili wojewodowie.

Poza tym przed upływem ośmiu miesięcy od daty uzyskania prawa jazdy kierowcy nie będą mogli przekraczać 50 km/h w obszarze zabudowanym, 80 km/h poza nim oraz 100 km/h na autostradach i drogach ekspresowych. 

Nowe kategorie praw jazdy

W styczniu 2013 r. pojawią się także nowe kategorie prawa jazdy na jednoślady i quady. Będą one następujące:

  • kategoria A1, upoważniająca do jazdy motocyklami o pojemności do 125 cm sześć., mocy do 15 KM/11 kW i stosunku mocy do masy nie większej niż 0,1 kW/kg oraz do jazdy motocyklami trzykołowymi o mocy do 20 KM/15 kW. Kategoria ta dostępna jest po ukończeniu 16 lat.
  • kategoria A2, pozwalająca na jazdę motocyklami z silnikiem o mocy do 47 KM/35 kW. Jest dostępna po ukończeniu 18 lat.
  • kategoria A, pozwalająca na jazdę motocyklami o mocy większej niż 47 KM będzie dostępna po ukończeniu 24 a nie 18 lat. 
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty